Tragedia na przejeździe kolejowym w Borkowicach
W środę, 5 lipca wieczorem na niestrzeżonym przejeździe kolejowym w Borkowicach na stacji Miłogoszcz (pow. koszaliński) doszło do tragicznego wypadku z udziałem samochodu osobowego i pociągu relacji Kraków-Kołobrzeg. Kierujący mercedesem, na pokładzie którego znajdowało się sześć osób, wjechał na przejazd. W pewnym momencie w pojazd uderzył rozpędzony pociąg, który przez kilkaset metrów pchał auto po torach. W wypadku zginął 35-letni mężczyzna. Jego żona i czwórka dzieci są w szpitalu. Najpoważniejszy jest stan 11-latki, która doznała urazu głowy. Okoliczności wypadku bada policja pod nadzorem prokuratury. Na czas prowadzonych działań ruch pociągu został wstrzymany.
Aura śmierci nad przejazdem
To nie pierwsza tego typu tragedia w tym miejscu. W sierpniu ubiegłego roku na tym samym przejeździe zginęła kobieta. Kilka dni wcześniej pendolino uderzyło tam w ciągnik rolniczy z przyczepą, ale nikomu nic się nie stało. Policja, lokalne władze i mieszkańcy od dawna alarmują, żeby poprawić stan bezpieczeństwa w tym miejscu. - W zeszłym roku wnioskowaliśmy do PKP o zmianę kategorii tego przejazdu z kat. D. na inną. Oprócz znaku stop nie ma tam żadnego oznaczenia, nie ma nawet światła pulsacyjnego. Podobne spostrzeżenia zgłaszały lokalne władze i mieszkańcy. Jest to przejazd, gdzie ruch kolejowy jest bardzo intensywny. Mimo tego PKP nie zmieniło tej kategorii - mówi nadkom. Monika Kosiec z koszalińskiej policji. Dlaczego nic w tej sprawie nie zrobiono? Wysłaliśmy zapytanie do PKP PLK. Poniżej publikujemy całe oświadczenie.
Przejazd kolejowo-drogowy w Miłogoszczy (linia kolejowa Koszalin - Goleniów) zapewnia pełne bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom ruchu, przy przestrzeganiu przepisów przez kierowców, rowerzystów i pieszych. Skrzyżowanie torów z drogą spełnia wszystkie warunki bezpieczeństwa i widoczności, zgodnie z obowiązującymi przepisami (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie z późniejszymi zmianami). Przejazd zabezpieczony jest czytelnym oznakowaniem m.in. znakami STOP oraz krzyżami św. Andrzeja.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami kierowcy są zobowiązani do zachowania szczególnej ostrożności przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym. Umieszczony znak STOP na przejeździe nakazuje bezwzględne zatrzymanie się przed przejazdem i upewnienie czy nie nadjeżdża pociąg.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2021 roku w celu zwiększenia bezpieczeństwa i zwrócenia uwagi kierowców na konieczność zatrzymania się przed przejazdem kolejowo-drogowym, wykonały pasy wibracyjno-akustyczne. Ponad to w planach inwestycyjnych Spółki w ramach działań poprawiających bezpieczeństwo na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych jest zmiana kategorii przedmiotowego przejazdu do kat. B wraz z wybudowaniem urządzeń przejazdowych (rogatki i sygnalizacja świetlna). Realizacja prac będzie możliwa już w 2024 roku.
99% zdarzeń na przejazdach wynika z nieodpowiedzialnego zachowania i nierozważnych decyzji użytkowników dróg. Najczęstsze błędy to m.in. ignorowanie znaku STOP i czerwonego światła, omijanie zamkniętych półrogatek, wjeżdżanie pod opadające rogatki, wjeżdżanie na przejazd bez upewnienia się czy jest z niego możliwość zjazdu.
Należy pamiętać, że wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe, będące w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., są oznakowane żółtymi naklejkami z dodatkowymi, ważnymi informacjami. Znajdują się one od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub przy słupkach, do których umocowane jest ramię rogatki. Na naklejce znajdują się trzy ważne numery. Pierwszy to indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego. Drugi to numer alarmowy 112, który należy wybrać w przypadku zagrożenia życia. Operator 112 po podaniu numeru skrzyżowania będzie w stanie precyzyjnie określić, gdzie należy wysłać pomoc. Ma także możliwość szybkiego łącza z kolejarzami, którzy mogą wstrzymać ruch pociągów na linii. Trzeci numer to numer awaryjny, na który można zgłaszać usterki, jak np. usterka rogatki lub sygnalizacji.