Ważna inwestycja

Tiry na zawsze znikną ze Szwecji. Formalności są już na ostatniej prostej

2024-12-11 10:40

Ogromne ciężarówki przejeżdżające często dosłownie pod oknami budynków mieszkalnych, to utrapienie wielu miejscowości w Polsce. Hałas, wibracje, a przede wszystkim zagrożenie dla innych uczestników ruchu mają negatywny wpływ zarówno na komfort życia jak i bezpieczeństwo. Z tym problemem od lat zmagają się mieszkańcy niewielkiej wsi Szwecja pod Wałczem (woj. zachodniopomorskie), gdzie ruch ciężkich pojazdów odbywa się tranzytem przez środek miejscowości. To ma się zmienić za sprawą planowanej obwodnicy. Formalności związane z inwestycją są już na finiszu. Wkrótce rozpocznie się budowa.

Jest wniosek na realizację obwodnicy Szwecji

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, do Wojewody Zachodniopomorskiego trafił wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Szwecji w ciągu drogi krajowej nr 22.

- Oznacza to zakończenie prac nad projektem budowlanym przez firmę Budimex, która jest wykonawcą tej inwestycji w formule Projektuj i buduj - informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. - Roboty budowlane powinny ruszyć w przyszłym roku, a zakończenie budowy drogi z programu budowy 100 obwodnic planowane jest w 2027 roku.

Umowa na realizację obwodnicy Szwecji o wartości 60,7 mln zł została podpisana w lutym tego roku.

- Wykonawca miał 10 miesięcy na przygotowanie projektów budowlanych i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID - dodaje Mateusz Grzeszczuk. - Prace projektowe zostały wykonane w terminie, co pozwala na rozpoczęcie uzyskiwania decyzji ZRID. Procedura ta potrwa przez najbliższe kilka miesięcy.

Decyzja ZRID ostatecznie zatwierdzi rozwiązania projektowe i umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych. Na jej mocy zostaną też pozyskane nieruchomości pod budowę drogi. Budowa obwodnicy potrwa 15 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.

Obwodnica, położonej tuż przy granicy woj. zachodniopomorskiego i wielkopolskiego, Szwecji będzie jednojezdniową drogą klasy GP, czyli główną ruchu przyspieszonego. Droga o długości 4,2 km będzie przecinać rzekę Pilawę, na której planowana jest budowa mostu o długości 71 metrów, który będzie również pełnił funkcję dolnego przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji powstaną także dwa wiadukty dla dróg lokalnych nad obwodnicą oraz dwa ronda na początku i końcu trasy.

Programu budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim

W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic, poza obwodnicą Szwecji, znajduje się jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Jeszcze w tym miesiącu powinna zostać oddana do ruchu pierwsza z tych inwestycji - obwodnica Gryfina w ciągu DK31. Prace przy obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20 są już na ukończeniu i inwestycja ma być gotowa w II kwartale przyszłego roku. W tym roku podpisaliśmy umowy na zaprojektowanie i budowę trzech innych obwodnic - Rusinowa i Wałcza na DK22 oraz Stargardu na DK20.

Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 pod koniec września ruszył przetarg na budowę. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13).

Przygotowywany jest przetarg na realizację obwodnicy Złocieńca w ciągu DK20. Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z rozstrzygnięciem sądu, będzie wymagane ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.

Czy zdałbyś prawo jazdy? Zmierz się z pytaniami w quizie
Pytanie 1 z 10
Kto ma obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa (z wyjątkiem osób wymienionych w przepisach)?
Tak wygląda nowy wjazd do Szczecina

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają