Pięciu chętnych na obwodnicę Szwecji
Na ten moment mieszkańcy Szwecji czekają już od dawna i muszą jeszcze uzbroić się w cierpliwość, gdyż inwestycja warta ponad 60 milionów złotych ma być gotowa dopiero za kilka lat. Wszystko jest jednak na dobrej drodze, gdyż do przetargu ogłoszonego w sierpniu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zgłosiło się pięciu chętnych.
- W przetargu na zaprojektowanie obwodnicy w ciągu DK22, omijającej Szwecję, wpłynęło pięć ofert - tłumaczy Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. - Kwoty zaproponowane przez wykonawców wahają się od 60,72 mln zł mln zł do 69,78 mln zł. Złożone oferty zostaną sprawdzane, a następnie wskażemy najkorzystniejszą z nich.
Do przetargu zgłosiły się następujące firmy:
- Budimex: 60 721 508,4 zł
- Konsorcjum Kobylarnia i Mirbud: 63 668 490 zł
- PORR: 64 790 778,90 zł
- Konsorcjum Colas i Most: 65 868 092,27 zł
- Konsorcjum Pol Dróg Drawsko Pomorskie i Want: 69 783 022,08 zł
Według kosztorysu GDDKiA inwestycja została wyceniona na kwotę 64 045 325 zł. Kryteria oceny ofert to: w 55 proc. cena, w 30 proc. - przedłużenie okresu gwarancji na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem, w 10 proc. przedłużenie okresu gwarancji na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze i w 5 proc. - zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego.
Inwestycja będzie realizowana w formule projektuj i buduj. Wykonawca będzie miał 17 miesięcy na projektowanie wraz z uzyskaniem decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID), przy czym wniosek o wydanie decyzji ZRID będzie musiał być złożony w ciągu 10 miesięcy. Na realizację robót przewidziano 15 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.
Ponad 4 kilometry nowej drogi
Obwodnica Szwecji będzie jednojezdniową drogą klasy GP, czyli drogą główną ruchu przyspieszonego. Droga będzie przecinać rzekę Pilawa, na której planowana jest budowa mostu o długości 78 metrów. Będzie on również pełnił funkcję dolnego przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji powstaną także dwa wiadukty dla dróg lokalnych nad obwodnicą.
Połączenie z obecną DK22 od strony Wałcza planowane jest w formie skrzyżowania, natomiast od strony Jastrowia będzie to rondo.
Inwestycja o długości 4,2 km powstanie w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic.