Na ten moment mieszkańcy Szwecji czekają już od dawna i muszą jeszcze uzbroić się w cierpliwość. Inwestycja ma być gotowa w 2028 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłasza przetarg na budowę obwodnicy. Inwestycja o długości 4,2 km powstanie w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic.
- Wysłaliśmy do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dokumenty przetargowe dla zaprojektowania i budowy obwodnicy Szwecji w ciągu DK22 - informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. - Za kilka dni wraz z publikacją na stronach UE ogłoszenie wraz z dokumentacją przetargową pojawi się na platformie zakupowej GDDKiA.
Inwestycja planowana jest już od kilku lat. Umowa na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Szwecji została podpisana w czerwcu 2020 roku.
- Firma projektowa Trasa z Poznania opracowała Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z raportem oddziaływania na środowisko - tłumaczy Mateusz Grzeszczuk. - Do przygotowania dokumentacji niezbędna była inwentaryzacja przyrodnicza, dlatego specjaliści sprawdzili dokładnie w terenie, jakie siedliska flory i fauny występują w miejscu planowanej inwestycji. Zostały wykonane analizy techniczne i ekonomiczne dla każdego z wariantów.
W grudniu 2022 roku w decyzji środowiskowej został wybrany przebieg obwodnicy.
- Spośród trzech wariantów wskazany został wariant C w podwariancie 2 omijający Szwecję od południa - tłumaczy przedstawiciel GDDKiA. - Wydanie decyzji środowiskowej umożliwiło wykonanie szczegółowych badań podłoża, w tym wierceń i sondowań. Dokumentacja koncepcyjna uszczegółowiła też rozwiązania projektowe. Zakończenie fazy przygotowawczej umożliwiło opracowanie Programu Funkcjonalno Użytkowego (PFU), który jest podstawą do realizacji inwestycji w formule projektuj i buduj.
Obwodnica Szwecji będzie jednojezdniową drogą klasy GP, czyli drogą główną ruchu przyspieszonego. Droga będzie przecinać rzekę Pilawa, na której planowana jest budowa mostu o długości 78 metrów. Będzie on również pełnił funkcję dolnego przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji powstaną także dwa wiadukty dla dróg lokalnych nad obwodnicą.
Połączenie z obecną DK22 od strony Wałcza planowane jest w formie skrzyżowania, natomiast od strony Jastrowia będzie to rondo.
W ramach programu budowy 100 obwodnic, w województwie zachodniopomorskim powstanie łącznie 9 takich inwestycji.
Dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 oraz Szczecinka w ciągu DK20 umowy na realizację zostały podpisane w 2021 roku. W drugiej połowie 2022 roku ruszyły roboty budowlane. Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 został opracowany projekt budowlany i w tym roku uzyskana decyzja ZRID. Inwestycja planowana jest do realizacji wspólnie z drugim etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic. Powstanie również nowy węzeł łączący autostradę A6 z DK13. Dla obwodnic Wałcza i Rusinowa w ciągu DK22 decyzje środowiskowe zostały uzyskane już w ubiegłym roku. W maju tego roku zostały uzyskane decyzje dla obwodnic Stargardu i Złocieńca na DK20. Jako ostatnia ze wszystkich zachodniopomorskich 100 obwodnic na początku sierpnia decyzję środowiskową uzyskała obwodnica Człopy w ciągu DK22.