Droga krajowa nr 22 łączy Pomorze z województwem lubuskim przechodząc przez Pomorze Zachodnie i Wielkopolskę.
Jest to jeden z głównych szlaków transportowych w tej części kraju. Obecnie ten odcinek nie spełnia parametrów drogi klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego). Dodatkowo przebieg trasy przez wiele miejscowości przekłada się na wydłużenie czasu przejazdu, mniejsze bezpieczeństwo ruchu i uciążliwości dla mieszkańców z powodu ruchu tranzytowego.
Obwodnice i odcinki szlakowe
Wśród zaplanowanych zadań jest realizacja obwodnic Wałcza, Szwecji, Człopy i Rusinowa oraz pozostałych do rozbudowy odcinków obecnej drogi krajowej nr 22.
Po przebudowie DK22 będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 metra.
Skrzyżowania i zjazdy będą ograniczone, a tam gdzie będzie to konieczne powstaną wiadukty. Nawierzchnia drogi będzie miała nośność podniesioną do 11,5 ton na oś, co przełoży się na jej większą trwałość i wytrzymałość. Celem podniesienia bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu przewidziano również budowę ciągów pieszo-rowerowych.
Pełna dokumentacja
Ogłoszony przetarg podzielony jest na 6 części będących przyszłymi odcinkami realizacyjnymi.
Dla prac obejmujących rozbudowę istniejącej drogi na przygotowanie dokumentacji będzie 28 miesięcy, a tam gdzie droga będzie prowadzona nowym przebiegiem 52 miesiące.