500 zł za wjazd do Krakowa? Chcą zablokować nowe przepisy o SCT

i

Autor: Shutterstock,

Kontrowersyjny pomysł

500 zł za wjazd do Krakowa? Chcą zablokować nowe przepisy o SCT

2025-02-18 5:16

Szefowie podkrakowskich samorządów sprzeciwiają się nowym przepisom w sprawie Strefy Czystego Transportu pod Wawelem. Zakłada on między innymi wprowadzenie opłat dla posiadaczy aut niespełniających norm ekologicznych za wjazd do Krakowa. Miesięczny abonament ma wynosić 500 zł. – Nie sprzeciwiamy się wprowadzeniu SCT, ale apelujemy o przemyślane i sprawiedliwe rozwiązania - mówi Mirosław Golanko, wójt gminy Zielonki.

Kształt nowej uchwały w sprawie Strefy Czystego Transportu w Krakowie budzi kontrowersje. Przypomnijmy, że zgodnie z projektem uchwały od 1 lipca 2025 posiadacze starszych i niespełniających odpowiednich norm ekologicznych samochodów będą musieli płacić za wjazd do Krakowa. Chodzi jednak tylko o osoby spoza miasta, w przypadku krakowian ma obowiązywać okres przejściowy wynoszący 5 lat. Stawki opłaty ustalono na poziomie: 2,5 zł za jedną godzinę, 20 zł za dzień lub 500 zł za miesiąc.

Przeciwko takiemu rozwiązaniu protestują włodarze podkrakowskich gmin, zrzeszeni w stowarzyszeniu Metropolia Krakowska. Uważają oni, że projekt dyskryminuje osoba spoza Krakowa. 

Nie sprzeciwiamy się wprowadzeniu SCT, ale apelujemy o przemyślane i sprawiedliwe rozwiązania. Najważniejsze jest zapewnienie mieszkańcom wszystkich gmin Metropolii Krakowskiej czytelnych zasad oraz okresu przejściowego powalającego na przygotowanie się do nadchodzących zmian. Musimy stworzyć warunki, w których każdy będzie miał czas na dostosowanie się do nowych regulacji - wyjaśnia Mirosław Golanko, wójt gminy Zielonki.

Pierwotnie uchwała o Strefie Czystego Transportu miała obowiązywać już od 1 lipca 2024 r. Uchylił ją jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny, wskazując między innymi na niejasne oznaczenie granic Strefy Czystego Transportu. Nowe przepisy dotyczące SCT - po ich ewentualnym przyjęciu przez radę miasta - również będą mogły być zaskarżone do sądu administracyjnego.

Postulaty gmin Metropolii Krakowskiej

  1. Jednolite zasady dla mieszkańców Krakowa i gmin ościennych. Nowe zasady powinny w jednakowym stopniu dotyczyć zarówno mieszkańców Krakowa, jak i gmin ościennych.
  2. Granice SCT dopasowane do realnych potrzeb. Strefa powinna obejmować obszar proporcjonalny do rzeczywistych potrzeb i możliwości organizacyjnych, uwzględniając m.in. lokalizacje parkingów Park&Ride.
  3. Okres przejściowy minimum 5 lat Wprowadzenie SCT wymaga czasu, aby mieszkańcy i przedsiębiorcy mieli możliwość dostosowania się do zmian.
  4. Stopniowe wdrażanie ograniczeń SCT powinna być wdrażana etapowo, zaczynając od pojazdów niespełniających żadnych norm emisji.
  5. Przejrzystość zasad funkcjonowania SCT Jasne i zrozumiałe komunikaty dla mieszkańców dotyczące m.in. granic strefy, pojazdów objętych ograniczeniami i możliwych wyjątków. 

Czytaj więcej o polskim samorządzie w serwisie Polski Samorząd.

Tam powstanie pierwsza linia metra w Krakowie. Przebieg trasy, nazwy przystanków i mapy

Obrońcy zwierząt zniechęcają turystów do jazdy krakowskimi dorożkami
Super Express Google News
Autor:
Quiz o gwarze krakowskiej. Nie bądź ciućmok i rozwiąż nasz test! Akuratny wynik to 10 punktów
Pytanie 1 z 15
Zaczynamy. Bandzioch - co to za część ciała?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki