Kształt nowej uchwały w sprawie Strefy Czystego Transportu w Krakowie budzi kontrowersje. Przypomnijmy, że zgodnie z projektem uchwały od 1 lipca 2025 posiadacze starszych i niespełniających odpowiednich norm ekologicznych samochodów będą musieli płacić za wjazd do Krakowa. Chodzi jednak tylko o osoby spoza miasta, w przypadku krakowian ma obowiązywać okres przejściowy wynoszący 5 lat. Stawki opłaty ustalono na poziomie: 2,5 zł za jedną godzinę, 20 zł za dzień lub 500 zł za miesiąc.
Przeciwko takiemu rozwiązaniu protestują włodarze podkrakowskich gmin, zrzeszeni w stowarzyszeniu Metropolia Krakowska. Uważają oni, że projekt dyskryminuje osoba spoza Krakowa.
– Nie sprzeciwiamy się wprowadzeniu SCT, ale apelujemy o przemyślane i sprawiedliwe rozwiązania. Najważniejsze jest zapewnienie mieszkańcom wszystkich gmin Metropolii Krakowskiej czytelnych zasad oraz okresu przejściowego powalającego na przygotowanie się do nadchodzących zmian. Musimy stworzyć warunki, w których każdy będzie miał czas na dostosowanie się do nowych regulacji - wyjaśnia Mirosław Golanko, wójt gminy Zielonki.
Pierwotnie uchwała o Strefie Czystego Transportu miała obowiązywać już od 1 lipca 2024 r. Uchylił ją jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny, wskazując między innymi na niejasne oznaczenie granic Strefy Czystego Transportu. Nowe przepisy dotyczące SCT - po ich ewentualnym przyjęciu przez radę miasta - również będą mogły być zaskarżone do sądu administracyjnego.
Postulaty gmin Metropolii Krakowskiej
- Jednolite zasady dla mieszkańców Krakowa i gmin ościennych. Nowe zasady powinny w jednakowym stopniu dotyczyć zarówno mieszkańców Krakowa, jak i gmin ościennych.
- Granice SCT dopasowane do realnych potrzeb. Strefa powinna obejmować obszar proporcjonalny do rzeczywistych potrzeb i możliwości organizacyjnych, uwzględniając m.in. lokalizacje parkingów Park&Ride.
- Okres przejściowy minimum 5 lat Wprowadzenie SCT wymaga czasu, aby mieszkańcy i przedsiębiorcy mieli możliwość dostosowania się do zmian.
- Stopniowe wdrażanie ograniczeń SCT powinna być wdrażana etapowo, zaczynając od pojazdów niespełniających żadnych norm emisji.
- Przejrzystość zasad funkcjonowania SCT Jasne i zrozumiałe komunikaty dla mieszkańców dotyczące m.in. granic strefy, pojazdów objętych ograniczeniami i możliwych wyjątków.
Czytaj więcej o polskim samorządzie w serwisie Polski Samorząd.
Tam powstanie pierwsza linia metra w Krakowie. Przebieg trasy, nazwy przystanków i mapy
