Kraków: Budowa nowej linii tramwajowej. Ogromne utrudnienia na ul. Opolskiej [ZDJĘCIA]

2020-08-24 8:58

Kierowców korzystających z ulicy Opolskiej czeka kolejna fala utrudnień. Od czwartku, 27 sierpnia zostanie wprowadzona zmiana organizacji ruchu na odcinku od skrzyżowania z ul. Prądnicką do skrzyżowania z ul. Batalionu Skała AK. Ma to związek z budową tramwaju do Górki Narodowej.

Od kilku tygodni na ul. Opolskiej trwają prace związane z budową nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. W kolejnym etapie, który rozpocznie się w najbliższy czwartek, drogowcy zajmą się pasem rozdziału. Demontowane będą tam ekrany akustyczne, wykonywane niezbędne na tym etapie przekładki sieci uzbrojenia podziemnego, a także tzw. przewiązki, które będą służyć kierowcom w kolejnych etapach prac - informuje Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Piesi skorzystają też z nowego tymczasowego przejścia dla pieszych w rejonie skrzyżowania ul. Opolskiej z Prądnicką. Z kolei przystanek autobusowy funkcjonujący w tym rejonie zostanie przesunięty w stronę ul. Prądnickiej.

Dodatkowo, wykonawca zrealizuje nowe tymczasowe przejście dla pieszych w rejonie skrzyżowania ulic Opolska – Prądnicka, a także tymczasowy przystanek autobusowy na kierunku do Nowej Huty – obecnie funkcjonujący tam przystanek zostanie przesunięty w stronę ul. Prądnickiej. Dla kierowców będą dostępne po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Kolejne zmiany będą wprowadzane pod koniec września.

Tramwaj do Górki Narodowej. Jak będzie wyglądać?

Linia tramwajowa KST Krowodrza Górka - Górka Narodowa będzie miała 5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Realizacja zadania rozpocznie się już od skrzyżowania ul. Wybickiego, dr Twardego i Bratysławskiej. Powstanie tam przystanek z jednym peronem tramwajowym. Kolejne dwa perony powstaną przy skrzyżowaniu z ul. Fieldorfa Nila. W ramach inwestycji zostanie zmodernizowana jezdnia tej ulicy, a skrzyżowanie tej ulicy z ul. Krowoderskich Zuchów stanie się rondem. Do ul. Fieldorfa Nila będzie dochodził buspas i jezdnia do obsługi parkingu.

W ramach inwestycji powstaną też trzy perony tramwajowe na pętli "Krowodrza Górka". Tam też powstanie pierwszy z trzech parkingów P&R. Dalej linia tramwajowa będzie biegła w kierunku północnym. Mocno przebudowana będzie ul. Opolska, gdzie przewidziano dwukomorowy tunel drogowy o długości ok. 100 m. Trasa tramwajowa zostanie poprowadzona górą, podobnie jak nowa ulica, łącząca ul. Pachońskiego z Opolską.

Dwa kolejne perony powstaną przy ul. Pachońskiego. W tym rejonie zlokalizowany będzie drugi z parkingów P&R. Następnie tramwaj skręci na wschód, by zatrzymać się na dwuperonowym przystanku w rejonie ul. Białoprądnickiej, a następnie przy ul. Górnickiego. Jadąc dalej w kierunki południowo-wschodnim wzdłuż ul. Siewnej dwa perony tramwajowe zaplanowano w rejonie skrzyżowania z ul. Mackiewicza.

Po kilkudziesięciu metrach trasa odłączy się od ul. Siewnej, by w rejonie ul. Bociana skręcić na północ. Tam powstaną kolejne dwa perony tramwajowe. Następnie po pokonaniu magistrali kolejowej dwuperonowy przystanek przewidziano przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Dwa perony zlokalizowane też będą przy skrzyżowaniu linii z ul. Banacha.

Nowa trasa zakończy swój bieg przy pętli "Górka Narodowa", gdzie powstaną trzy perony tramwajowe. Przy pętli powstanie też terminal autobusowy oraz parking P&R. Łącznie, w ramach inwestycji, do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie 447 miejsc postojowych działających w systemie P&R. Wszystkie parkingi wyposażone będą w stacje do ładowania samochodów elektrycznych.

Wartość wszystkich prac to 327 miliony złotych.

Konferencja prasowa po tragicznym wypadku busa. 9 osób nie żyje!

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki