Przez nową estakadę pojadą tramwaje numer 9, 11 i 50. To spowoduje również zmiany na innych trasach tramwajowych, szczególnie w rejonie Podgórza i centrum miasta.
- Nie będziemy likwidować linii, nie będziemy też powoływać nowych. Natomiast generalnie praca przewozowa się trochę zmieni. Ważna zmiana dotyczy choćby linii tramwajowej numer 19 – mówi Piotr Hamarnik z ZIKiT-u.
Posłuchaj materiału Kasi Zykubek, reporterki Radia ESKA:
Zmiany w komunikacji miejskiej po otwarciu estakady:
• linie tramwajowe nr 9, 11 i 50 planuje się skierować przez nowa estakadę;
Dzięki tej zmianie, zapewnione zostanie krótsze o około 5 – 6 minut połączenie osiedli Kurdwanów i Bieżanów z rondem Grzegórzeckim i Mogilskim. Linie nr 9 i 50 kursować będą z dotychczasową częstotliwością dla roku szkolnego.
Linia nr 11 kursować będzie po następującej trasie: Czerwone Maki – Kalwaryjska – Wielicka – estakada – Lipska – Mały Płaszów. W ten sposób zapewnione zostanie najkrótsze połączenie pomiędzy Ruczajem a Płaszowem. Dodatkowo, najważniejsze obiekty Dzielnicy XIII Podgórze, takie jak Rynek Podgórski – siedziba Rady Dzielnicy i kilku szkół (IV LO, Szkoła Gastronomiczna), siedziba UMK na ulicy Wielickiej, dworzec kolejowy Kraków Płaszów i osiedla w Płaszowie, zostaną połączone jedną linią tramwajową. Linia nr 11 będzie kursować co 20 minut przez wszystkie dni tygodnia.
W związku z planowanym skierowaniem linii nr 9, 11 i 50 przez estakadę, wprowadzone zostaną dodatkowe zmiany w funkcjonowaniu następujących linii tramwajowych:
• linię tramwajową nr 19 planuje się skierować po następującej trasie: Borek Fałęcki – Kalwaryjska – Starowiślna – Grzegórzecka – Rondo Mogilskie – tunel tramwajowy – Dworzec Towarowy;
Zmiana ma na celu niezbędne wzmocnienie komunikacji tramwajowej w ciągu ulicy Starowiślnej i Grzegórzeckiej. Planuje się, aby linia kursowała z częstotliwością co 10 minut w szczycie i co 20 poza szczytem. Taka relacja zapewni bezpośrednie połączenie rejonu ulicy Starowiślnej i Grzegórzeckiej z rondem Mogilskim oraz z tunelem tramwajowym, realizowane dotychczas przez linię 9 oraz kursującą z bardzo dużą częstotliwością linię nr 50. Dodatkowo, wzmocni połączenie Borku Fałęckiego z rejonem dworca kolejowego, o co wielokrotnie postulowali mieszkańcy.
• linię tramwajową nr 10 planuje się skrócić do Łagiewnik;
Zmiana ta jest konsekwencją przedłużenia linii 19 do Borku Fałęckiego. Będzie to korzystne również z przyczyn ruchowych, ponieważ linia nr 10 jest obecnie najdłuższą linią w mieście, a czas jazdy całą trasą wynosi ponad godzinę. Wydaje się również, iż zmiana ta będzie korzystna dla mieszkańców Borku Fałęckiego, ponieważ będą mieli zapewnione połączenie do Dworca Głównego w godzinach szczytu co 10 minut, a nie co 20, jak obecnie.
• linię tramwajową nr 7 planuje się skierować do pętli Dąbie, a linię nr 12 do pętli Mały Płaszów;
Zmiana ma na celu zapewnienie dotychczasowego bezpośredniego połączenia Małego Płaszowa z rejonem Hali Targowej, ulicy Dietla, Monte Cassino i Kapelanka, przynajmniej w godzinach szczytów komunikacyjnych.
W związku z planowanym skierowaniem linii nr 12 na Mały Płaszów i w celu poprawy połączenia Dąbia z rejonem Dworca Głównego linię nr 7 planuje się skierować na trasę Dąbie – Rondo Grzegórzeckie – Rondo Mogilskie – Basztowa – Długa – Dworzec Towarowy. Linia ta stanowić będzie bardzo dobre uzupełnienie w godzinach szczytu dla linii numer 14 na najbardziej obciążonym odcinku od Dąbia do węzła Basztowa LOT.
Dodatkowo, w celu zbilansowania budżetu przeznaczonego na Komunikację Miejską w Krakowie, planuje się wprowadzić następujące korekty:
• linia tramwajowa nr 2 będzie kursować co 10 minut w szczycie i co 20 minut poza szczytem (dotychczas kursowała co 10 minut przez cały dzień);
• linia tramwajowa nr 23 będzie kursować w soboty w godzinach od 6:00 do 18:00, natomiast w dni świąteczne nie będzie kursować.
W przypadku linii 23 jest to w pewnym sensie powrót do stanu sprzed uruchomienia trasy na Czerwone Maki i ma związek ze zmianą trasy linii 11, która na znacznym odcinku będzie się dublować z linią numer 23.