Opłata za przejazd autostradą A4 ma wzrosnąć. Sprzeciw GDDKiA
Stalexport Autostrada Małopolska S.A chce wprowadzić od 4 lipca podwyżkę opłaty za przejazd zarządzanym przez siebie odcinkiem autostrady A4 (Kraków-Katowice). Opłata miałaby wzrosną o 1 zł dla samochodów osobowych i o 5 zł dla większych pojazdów na każdej bramce. Konieczność podwyżki koncesjonariusz tłumaczył wzrostem kosztów. Planowane jest natomiast utrzymanie rabatu 6 złotych za przejazd całym odcinkiem dla samochodów osobowych za płatność automatyczną. Takim planom sprzeciwia się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która wydała własne stanowisko w tej sprawie. Zwróciła ona uwagę na skalę podwyżki, która jest "niezasadna i nie bierze pod uwagę wojny za wschodnią granicą naszego kraju oraz może wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych". Równocześnie GDDKiA przyznała, że "nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tej umowy".
- Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej. GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tej umowy. Niezależnie od tego, bezzwłocznie po otrzymaniu wniosku od koncesjonariusza, zwróciliśmy się z prośbą o rozważenie wszystkich okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd. Przede wszystkim zwróciliśmy uwagę na znaczną skalę podwyżki oraz na fakt, że prognozy ruchu na podstawie których podjęto decyzję o podwyższeniu opłat, nie uwzględniały trwającej od 24 lutego br. wojny na terenie Ukrainy. Konflikt ten ma znaczący wpływ zarówno na kwestie społeczne, jak i gospodarcze i nie można go pominąć w analizach dotyczących przyszłego ruchu na autostradzie A4. Zaapelowaliśmy więc do spółki Stalexport o co najmniej wstrzymanie się z planowaną podwyżką do momentu ustabilizowania się sytuacji politycznej za wschodnią granicą Polski - napisała w swoim stanowisku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
PRZECZYTAJ: Policyjny pościg pod Krakowem. Naćpany kierowca rozbił bmw na słupie
ZOBACZ: Nie żyje młoda kobieta, która wpadła do stawu na Zakrzówku. 22-latek w stanie ciężkim [ZDJĘCIA]
Ile jest płatnych autostrad w Polsce?
Sieć dróg szybkiego ruchu na terenie naszego kraju liczy obecnie 4 631,5 km. W skład tego wchodzi 1753,6 km autostrad oraz 2 877,9 km dróg ekspresowych. Opłaty obowiązują na niektórych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA: A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław - Sośnica (łącznie 261,4 km), a także na trzech odcinkach koncesyjnych. W zarządzie koncesjonariuszy znajduje się:
- ok. 152 km autostrady A1 na odcinku Gdańsk (Rusocin) - Toruń (Toruń Południe) - Gdańsk Transport Company,
- ok. 255 km (z czego 238 km płatne) autostrady A2 na odcinku Konin - Świecko - Autostrada Wielkopolska,
- ok. 61 km autostrady A4 na odcinku Kraków (Balice) - Katowice (Murckowska) - Stalexport Autostrada Małopolska.