Wielka inwestycja prowadzona przez PKP wchodzi w kolejny etap, a na pasażerów już wkrótce czeka mnóstwo udogodnień. Otwarcie toru na nowych wiaduktach i estakadach pozwoli na rozbiórkę XIX – wiecznego nasypu i otworzy dodatkową przestrzeń dla krakowian.
We wtorek (2 lipca), pierwsze pociągi pojadą nowym torem od Krakowa Głównego, przez estakady i wiadukty nad ul. Kopernika, Grzegórzecką i Miodową, aż do ul. Podgórskiej.
- To milowy krok dla rozwoju kolei, nie tylko w Krakowie, ale także w regionie - podkreśla Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. - Na naszych oczach budowana jest nowa kolej w Krakowie, która w sposób znaczący wpłynie na rozwój transportowy i gospodarczy całego województwa – dodaje.
Jak dodaje Adamczyk, PKP inwestuje w kolej w całej Polsce - zarówno w dużych aglomeracjach, jak i mniejszych miejscowościach - po to, aby dojść do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej.
Przeniesienie ruchu pociągów na nowe obiekty inżynieryjne w centrum Krakowa, pozwoli wykonawcy kontynuować prace na kluczowym odcinku, jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych na południu kraju. Jeszcze w lipcu rozpocznie się rozbiórka nasypu kolejowego, po którym do tej pory poruszały się pociągi. W pierwszej kolejności zdemontowane zostaną tory, później robotnicy przystąpią do wywozu ziemi. Po usunięciu nasypu ruszy budowa wiaduktów i estakad pod pozostałe trzy tory w tym miejscu.
- Dodatkowe tory na krakowskiej linii średnicowej dadzą wiele nowych możliwości. Skorzystają przewoźnicy i podróżni, bo będzie można uruchomić dodatkowe połączenia, ale także mieszkańcy, bo powstanie nowa przestrzeń, którą będzie można dodatkowo zagospodarować – wylicza Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Nowa kolej w Krakowie
W ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej, PLK przebudowują tory o długości niemal 20 km. Pasażerowie zyskają nowe i komfortowe przystanki Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki. Powstają estakady, nowe mosty i wiadukty. Wymieniana jest sieć trakcyjna, montowane rozjazdy kolejowe i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Po zakończeniu inwestycji pociągi poruszać się będą z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa 100 km/h.
Wartość inwestycji to w sumie przeszło 1 mld zł.
Polecany artykuł:
Polecany artykuł: