Podwaliny naukowe przygotowali eksperci z Akademii Górniczo-Hutniczej i Politechniki Krakowskiej. Jak przekonuje jeden z nich, Profesor Henryk Bryś, tunel będzie ogromną innowacją w transporcie:
- Obecnie jedzie się z dworca Zakopane do Popradu 2 godziny. Budowa tego tunelu i tej trasy kolejowej pozwoli na skrócenie tej jazdy do 22 minut. - Dr Edward Preweda opracował algorytm, wytyczne mamy. Co do budowy to jest sprawa polityczna. Decyzje podjęli prezydent Andrzej Duda z prezydentem Słowacji Andrejem Kiską, którzy powiedzieli, że chcą temu pomysłowi dać zielone światło. - dodaje.
Pociąg miałby jechać ze Szczyrbskiego Plesa aż na dworzec kolejowy w Zakopanem. Po drodze mijałby dwa przystanki - jeden w Kuźnicach w Polsce, a drugi - przy skoczni w Szczyrbskim Plesie na Słowacji. Cała trasa miałaby liczyć ok. 23 kilometrów. Pokonanie jej ma zajmować ok. 22 minut.
Polecany artykuł:
Podobny tunel otwarto niedawno w szwajcarskich Alpach, ale nie wszystkich to przekonuje, protestują zwłaszcza ekolodzy. Jednym z nich jest Mariusz Waszkiewicz z Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody:
- Jest absurd z kilku względów przyrodniczych, geograficznych, ekonomicznych, prawnych. W Szwajcarii jest coś takiego, bo to teren górzysty. Jedna taka dolina jest większa niż całe nasze Tatry, dlatego szkody przyrodnicze są zupełnie inne.
Przeciwny jest też burmistrz Zakopanego Leszek Dorula, który mówi, że to nierealne. Tunel miałby dwadzieścia dwa kilometry długości, a jego drążenie trwałoby kilkanaście lat. Obecnie do Szczyrbskiego Plesa z Zakopanego dojechać można jedynie własnym samochodem przez Łysą Polanę czyli 75 km, ok. 1,5 godziny jazdy lub przez Suchą Horę - 128 km, 2 godz. jazdy.
Czytaj też:
>>> Ul. Długa: Tramwaje zatrzymują się praktycznie codziennie. Czerwona linia pomogła?
>>> Mieszkaniec Krakowa chciał się zabić. Na ratunek ruszył policjant
Posłuchaj materiału naszego reportera, Kuby Paducha:
Zobacz TO WIDEO: