W piątek (27 września 2024 r.) rano na stacji kolejowej w podkrakowskiej Skawinie władze Małopolski i spółki Koleje Małopolskie przywitały 60-milionowego pasażera. Podróżna otrzymała okolicznościowe upominki.
- Koleje Małopolskie, które obchodzą w tym roku 10-lecie swojej działalności przewiozły już 60 milionów pasażerów. To bardzo dobry sygnał, który utwierdza nas w przekonaniu, że rozwój szybkiego, bezpiecznego, ekologicznego transportu kolejowego oraz rozszerzanie siatki połączeń jest jednym z najważniejszych zadań samorządu województwa małopolskiego. Kupujemy nowe pociągi, budujemy zaplecze kolejowe i rozwijamy nowe połączenia z myślą o naszych mieszkańcach i turystach, ale także o szeroko rozumianym rozwoju regionu - podsumowuje małopolski marszałek Łukasz Smółka.
Każdego dnia pociągi Kolei Małopolskich obsługują 190 kursów z wykorzystaniem floty 30 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), wyprodukowanych przez nowosądecki Newag i bydgoską Pesę.
- Podróż pociągiem to oszczędność czasu, bezpieczeństwo i wygoda. Co więcej, to rozwiązanie przyjazne środowisku, co również jest cenione przez pasażerów - zauważa Radosław Włoszek, prezes Kolei Małopolskich.
Polecany artykuł:
Transport w rękach samorządu. Tak rozwijały się Koleje Małopolskie
Spółka Koleje Małopolskie (KMŁ) jest podmiotem, w którym 100 proc. udziałów posiada samorząd województwa małopolskiego.
Przewoźnik regularne kursy rozpoczął 14 grudnia 2014 r. od obsługi linii Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia. W kolejnych latach spółka wprowadziła połączenia do:
- Portu Lotniczego Kraków-Balice,
- Miechowa,
- Sędziszowa,
- Tarnowa,
- Nowego Sącza,
- Krynicy-Zdrój,
- Zakopanego,
- Jasła.
W grudniu 2021 r. Koleje Małopolskie uruchomiły połączenia również do Trzebini, Oświęcimia oraz Skawiny, a od grudnia 2023 r. małopolski przewoźnik kursuje do Oświęcimia również przez Skawinę.
Spółka uruchamia również sezonowe – letnie i zimowe - kursy weekendowe między Muszyną a Popradem na Słowacji. Szybki pociąg „Luxtorpeda” jeździ sezonowo między Krakowem i Zakopanem. Na początku 2023 r. KMŁ oddały do użytku swoją najważniejszą inwestycję - zaplecze techniczne do obsługi taboru kolejowego na terenie stacji kolejowej Kraków Towarowy.
W 2023 r. spółka przewiozła rekordowe 11,5 mln pasażerów, z czego 9,5 mln koleją, a 2 mln autobusami Małopolskich Linii Dowozowych.
Koleje Małopolskie to nie tylko pociągi. Coraz więcej pasażerów linii autobusowych
MLD, uruchomione przez Koleje Małopolskie, w pierwotnym zamierzeniu miały dowozić pasażerów z mniejszych miejscowości do stacji przesiadkowych na pociąg. Ale w związku z zapotrzebowaniem na przewozy autobusowe w regionie z czasem formuła ta została poszerzona także o regularne linie łączące mniejsze gminy z dużymi miastami, np. Krakowem i Tarnowem.
W tym roku siatka MLD powiększyła się do blisko 50 linii dowozowych, obejmujących zasięgiem całe województwo. Ich łączna długość przekroczyła 1,5 tys. km. Każdego dnia wszystkie trasy obsługuje ponad 85 autobusów. Od powstania MLD przewiozły 5 milionów pasażerów.