Głównym celem uchwały krajobrazowej jest poprawa estetyki publicznej przestrzeni oraz poprawa standardów jakościowych dot. m.in. reklam. To pozwoli na uporządkowanie przestrzeni między innymi na ulicy Kalwaryjskiej, gdzie zdaniem mieszkańców Krakowa jest najgorzej.
- Powinniśmy dać szansę tej uchwale. Dokument może nie jest idealny, ale staraliśmy się uwzględnić sugestie mieszkańców. Zdaje sobie jednak sprawę, że nasze propozycje budzą sprzeciw części branży reklamowej - mówił Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju. Ostatecznie uchwała została przyjęta.
W dokumencie znalazł się podział Krakowa na trzy strefy, a strefa III miałaby zostać podzielona jeszcze na trzy podobszary - Stare Miasto, Nowa Huta i Śródmieście. Wyróżniono także ulice wlotowe oraz tereny towarzyszące obiektom usług. Uchwała precyzuje dopuszczalne nośniki reklamowe oraz warunki ich lokalizacji w poszczególnych strefach.
Kolejną istotną kwestią jest uregulowanie zasad sytuowania ogrodzeń, tak, aby w mieście nie powstawały zamknięte enklawy zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej.
- Uchwała zakazuje sytuowania ogrodzenia na nieruchomości zabudowanej budynkiem lub budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi, chyba że ogrodzenie stanowi ogrodzenie ogródka przydomowego. Regulacje w zakresie ogrodzeń obowiązywać mają jednak wyłącznie w odniesieniu do nowych budynków mieszkalnych wielorodzinnych - informuje w komunikacie krakowski magistrat.
Uchwała krajobrazowa w Krakowie wejdzie w życie 1 lipca. Tablice i urządzenia reklamowe, które już istnieją będą musiały zostać dostosowane do nowych przepisów w ciągu dwóch lat.