Kraków Airport

i

Autor: materiały prasowe

Nowego pasa startowego w Kraków Airport nie będzie? Mieszkańcy protestują [AUDIO]

2019-10-15 16:19

Pozytywna decyzja Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach została wydana pod wpływem nacisków politycznych. Tak uważają przeciwnicy stworzenia nowej drogi startowej na lotnisku w Balicach. Członkowie stowarzyszenia Przyjazne Lotniska, w imieniu mieszkańców, napisali do premiera list, aby przyjrzał się tej decyzji.

- Lotnisko w czerwcu 2017 roku ogłosiło przetarg na zaprojektowanie nowej drogi startowej. Firma została wybrana jeszcze w tym samym roku, więc to dla mnie oczywisty fakt, że te sprawy były wcześniej załatwione, a decyzja RDOŚ-u powstała dla formalności - mówi Piotr Bistroń ze stowarzyszenia Przyjazne Lotniska.

Okoliczni mieszkańcy obawiają się spadku wartości ich nieruchomości. Około 11 tysięcy osób będzie narażonych na wzrost zanieczyszczeń i hałasu.

- Artykuł 36. o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego otwiera możliwości prawne dla mieszkańców. Będą oni mogli żądać odszkodowania lub wykupu nieruchomości i to nie od inwestora, który narobił bałaganu, tylko od władz gminy Zabierzów i Liszki - mówi Sławomir Harpeniuk ze stowarzyszenia Przyjazne Lotniska.

Łączny budżet gmin Zabierzów i Liszki liczy mniej niż 200 milionów złotych. Duża liczba wniosków o odszkodowanie może doprowadzić do bankructwa obu tych gmin.

Do naszej redakcji dotarło też oświadczenie Kraków Airport. Poniżej publikujemy jego treść:

Kraków Airport z całą stanowczością chce podkreślić, że decyzja Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach jako organu, który wydał pozytywną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia „Budowa nowej drogi startowej na lotnisku  Kraków- Balice”, została podjęta w zgodzie z obowiązującymi przepisami po przeprowadzeniu wnikliwej oceny raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko przedłożonego przez inwestora: Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice im. Jana Pawła II.

Decyzja wieńczy długi proces opracowania a następnie merytorycznej weryfikacji raportu, w trakcie którego odbyły się, między innymi, dwie rozprawy administracyjne z udziałem społeczeństwa - zorganizowane przez RDOŚ w Krakowie i Kielcach ale także kilkadziesiąt innych spotkań z partnerami społecznymi lotniska. Zarzuty kierowane wobec organu oraz inwestora, nie znajdują potwierdzenia w faktach. Raport, uzupełniony na podstawie uwag zgłaszanych przez RDOŚ w Krakowie i Kielcach oraz decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji zawierają wyczerpujące rozstrzygnięcia wątpliwości poruszanych przez Stowarzyszenie Przyjazne Lotniska.

Nowego pasa startowego w Kraków Airport nie będzie? Posłuchaj materiału:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki