Od 2018 roku krakowskie MPK zawarło ze Stadlerem szereg umów na dostawę w sumie 110 tramwajów. Dostawa pierwszych 50 z nich jest w trakcie realizacji - do tej pory dostarczono już 25 z nich. Wszystkie trafią do stolicy Małopolski jeszcze w tym roku. W przypadku 60 tramwajów, których dostawy gwarantują umowy podpisane w zeszłym roku, ich produkcja i transport do Krakowa są zaplanowane na lata 2022-2023.
25. Lajkonik został przywieziony w poniedziałek nad ranem do zajezdni tramwajowej Podgórze.
Czytaj także: Wielka DYSKOTEKA na Podhalu! DZIKIE TŁUMY przed lokalem! Interweniował sanepid [WIDEO]
„Lajkonik dostarczony z fabryki Stadlera w Siedlcach w najbliższych dniach będzie przechodził ostatnie odbiory techniczne. Po ich zakończeniu dołączy do floty w zajezdni Nowa Huta i zacznie wozić pasażerów” - zapowiedział Gancarczyk.
Przypomniał on, że pierwszy tramwaj Stadlera został dostarczony do Krakowa 13 grudnia 2019 roku. Na regularnej linii wagony te zaczęły kursować 18 czerwca 2020 roku. Pasażerów zaczęły wtedy przewozić dwa Lajkoniki – jeden na linii nr 52, a drugi na linii nr 3.
Czytaj także: Kraków: Wyrzuciła prawie 260 tysięcy złotych do KOSZA NA ŚMIECI! Spektakularne oszustwo
Przewoźnik płaci za każdy wagon 7,27 mln zł netto, czyli 363,5 mln zł netto za całość kontraktu. Zakup pojazdów będzie sfinansowany z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) na łączną sumę 376 mln zł.
Nowe niskopodłogowe tramwaje mają 33,4 m długości. W ich wyposażeniu znajdują się m.in. klimatyzacja, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. W każdym przewidziano specjalną platformę, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. W środku są także automaty biletowe, a także porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych.
Czytaj także: Potężne straty! Kraków chce takiej samej pomocy jak górale! Majchrowski przekona premiera?