Po trwającym kilkanaście miesięcy postępowaniu w końcu wydano zezwolenie dla budowy linii tramwajowej na odcinku pętla Krowodrza Górka i Górka Narodowa.
- Było to jedno z najbardziej żmudnych i trudnych postępowań administracyjnych dotyczących inwestycji komunikacyjnej w ostatnich latach. Brało w niej udział ponad 6 tysięcy stron, które na poszczególnych jego etapach miały możliwość zgłaszana uwag i postulatów - mówi prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Samo pozwolenie ma ponad 200 stron, co może świadczyć o złożoności sprawy. W środę, 1 lipca miasto przekazało teren budowy wykonawcy, który do realizacji zadania planuje przystąpić w poniedziałek, 13 lipca.
Zgodnie z kontraktem wykonawca będzie miał 26 miesięcy na wykonanie wszystkich prac. Harmonogram inwestycji jest bardzo napięty. Zadanie ma zapewnione dofinansowanie unijne, które trzeba rozliczyć do 2023 roku. Miasto więc liczy na mobilizację wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego, by zadanie zrealizować i rozliczyć w zakładanym terminie.
Start prac oznacza, że w północnej części Krakowa pojawią się utrudnienia w ruchu. Newralgicznym miejscem będzie ulica Opolska, która zostanie zawężona z trzech do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku na odcinku od skrzyżowania z ul. Pleszowską do kładki nad ul. Opolską. Lokalne zawężenia do dwóch pasów pojawią się też w rejonie skrzyżowań z ulicami Wyki i Pleszowską na czas budowy tymczasowych przystanków autobusowych.
W kolejnych tygodniach wykonawca zwęzi też kilka innych ulic, a także chodniki i ścieżki rowerowe.
Linia tramwajowa do Górki Narodowej. Jak będzie wyglądać?
Linia tramwajowa KST Krowodrza Górka - Górka Narodowa będzie miała 5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Realizacja zadania rozpocznie się już od skrzyżowania ul. Wybickiego, dr Twardego i Bratysławskiej. Powstanie tam przystanek z jednym peronem tramwajowym. Kolejne dwa perony powstaną przy skrzyżowaniu z ul. Fieldorfa Nila. W ramach inwestycji zostanie zmodernizowana jezdnia tej ulicy, a skrzyżowanie tej ulicy z ul. Krowoderskich Zuchów stanie się rondem. Do ul. Fieldorfa Nila będzie dochodził buspas i jezdnia do obsługi parkingu.
W ramach inwestycji powstaną też trzy perony tramwajowe na pętli "Krowodrza Górka". Tam też powstanie pierwszy z trzech parkingów P&R. Dalej linia tramwajowa będzie biegła w kierunku północnym. Mocno przebudowana będzie ul. Opolska, gdzie przewidziano dwukomorowy tunel drogowy o długości ok. 100 m. Trasa tramwajowa zostanie poprowadzona górą, podobnie jak nowa ulica, łącząca ul. Pachońskiego z Opolską.
Dwa kolejne perony powstaną przy ul. Pachońskiego. W tym rejonie zlokalizowany będzie drugi z parkingów P&R. Następnie tramwaj skręci na wschód, by zatrzymać się na dwuperonowym przystanku w rejonie ul. Białoprądnickiej, a następnie przy ul. Górnickiego. Jadąc dalej w kierunki południowo-wschodnim wzdłuż ul. Siewnej dwa perony tramwajowe zaplanowano w rejonie skrzyżowania z ul. Mackiewicza.
Po kilkudziesięciu metrach trasa odłączy się od ul. Siewnej, by w rejonie ul. Bociana skręcić na północ. Tam powstaną kolejne dwa perony tramwajowe. Następnie po pokonaniu magistrali kolejowej dwuperonowy przystanek przewidziano przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Dwa perony zlokalizowane też będą przy skrzyżowaniu linii z ul. Banacha.
Nowa trasa zakończy swój bieg przy pętli "Górka Narodowa", gdzie powstaną trzy perony tramwajowe. Przy pętli powstanie też terminal autobusowy oraz parking P&R. Łącznie, w ramach inwestycji, do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie 447 miejsc postojowych działających w systemie P&R. Wszystkie parkingi wyposażone będą w stacje do ładowania samochodów elektrycznych.
Wartość wszystkich prac to 327 miliony złotych.