Ul. Malborska

i

Autor: Roadsafe / Google Street View Ul. Malborska

Kraków: Wózkiem inwalidzkim po ulicy. Na chodniku... nie ma miejsca [AUDIO]

2017-05-11 14:00

Niefortunnie zamontowane na chodnikach słupki, znaki i latarnie, samochody blokujące przejście. To tylko niektóre z problemów, z którymi mierzą się codziennie niepełnosprawni w Krakowie. Po sieci krążą zdjęcia, które pokazują absurd sytuacji: wózki inwalidzkie muszą jechać po ulicy, bo na chodnikach... nie ma dla nich miejsca.

- Kraków, zwłaszcza w obszarach Starego Miasta, jest miastem które jest niełatwe dla osób niepełnosprawnych - mówi Bogdan Dąsal, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. osób niepełnosprawnych, który od 30 lat porusza się na wózku.

Problem obrazują zdjęcia, które w ostatnich dniach krążą po sieci:

Problem jest znany także Zarządowi Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Urzędnicy przyznają, że zdają sobie sprawę, że nie wszędzie rozwiązania są idealne. - Na pewne rzeczy zwróciła nam uwagę choćby Wózkowa Masa Krytyczna, czyli osoby, które aktywnie zajmują się przestrzenią dla pieszych. Myślę, że każdy słyszał o problemie odpowiedniej ilości miejsca zostawionej dla pieszych w strefie płatnego parkowania. Bardzo duża dyskusja przewija się przez Kraków, ile tego miejsca powinno być. My stoimy w tym momencie na stanowisku, że dwa metry to jest minimum, które należy zostawić. Oczywiście są wyjątkowe przypadki. Takie wyjątkowe przypadki powinny przewidywać półtora metra miejsca. W przypadku wózka inwalidzkiego to już i tak jest trochę mało, jeżeli mówimy o miejscach gdzie mamy bardzo duży ruch pieszych, gdzie trzeba się z kimś minąć - mówi Piotr Hamarnik z ZIKiT-u.

- Proces organizowania na nowo strefy płatnego parkowania trwa. Baczną uwagę również przykładamy do miejsc dla osób niepełnosprawnych - dodaje.

Bogdan Dąsal przyznaje, że ulice remontowane w ostatnim czasie są całkiem dobrze dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. - Chodniki mają obniżone krawężniki, dla osób niewidomych przy przejściach dla pieszych są zamontowane płyty o zróżnicowanej fakturze, informujące że dochodzi się do przejścia dla pieszych. Jest sygnalizacja dźwiękowa również dla osób niewidomych. Ale to ma miejsce, kiedy rozpoczyna się remont albo modernizacja - mówi.

- Dziesięć lat temu w Krakowie został powołany zespół ds. dostępności infrastruktury miejskiej dla osób niepełnosprawnych - mówi Bogdan Dąsal. - Zespół opiniuje projekty inwestycji pod kątem zastosowanych rozwiązań ułatwiających korzystanie osobom niepełnosprawnym. Mamy też ustawę prawo budowlane, która reguluje kwestię dostępności dla osób niepełnosprawnych. Niemniej jednak często zdarza się, że zastosowane rozwiązania są zgodne z zapisem ustawowym, ale z praktycznego punktu widzenia pozostawiają wiele do życzenia. Zespół o którym mówiłem analizuje te projekty, gdzie inwestorem jest miasto - tłumaczy.

Hamarnik przypomina, że wszelkie problemy z infrastrukturą można zgłaszać do dyspozytorni ZIKiT-u. - Ona funkcjonuje 24 godziny na dobę, można zadzwonić, na pewno ktoś się na miejscu pojawi i sprawdzi tę sprawę - mówi. Całodobowy numer interwencyjny: 12 616 75 55.

- Ideałem jest sytuacja, kiedy zastosowane rozwiązanie równie dobrze służy osobom pełnosprawnym i niepełnosprawnym. Ale to z kolei wymaga pewnego wysiłku intelektualnego i namysłu, ale również wiedzy - podsumowuje Dąsal apelując o wyobraźnię.

Posłuchaj materiału Marcina Śliwy, reportera Radia ESKA:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają