Kolumna fiatów 126p pokona trasę z Krakowa pod Monte Cassino. Na czele Sobiesław Zasada
Kolumna ośmiu małych fiatów wyruszyła rano w środę, 15 maja spod krakowskiego Muzeum Inżynierii i Techniki. W trzy dni pokonają trasę o długości 1700 kilometrów, by dotrzeć pod Monte Cassino w sobotę, 18 maja. Tego dnia przewidziane są uroczyste obchody upamiętniające zwycięską bitwę polskich żołnierzy.
– Ta wyjątkowa inicjatywa, jest nie tylko hołdem dla poległych żołnierzy, ale również przypomnieniem o sile i znaczeniu kultowych samochodów, które stały się symbolem polskiej motoryzacji. Droga nie będzie łatwa, codziennie spędzimy w tych małych autkach nawet 10 godzin i to bez klimatyzacji, a w środku temperatura może nawet przekraczać 40 stopni – powiedział tuż przed startem 94-letni Sobiesław Zasada, najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy.
Wybór fiata 126p nie jest przypadkowy. W 1972 roku w mieście Cassino powstały pierwsze egzemplarze tego modelu. Ponadto, Sobiesław Zasada ma z "maluchami" długą historię. W 1975 roku pokonał małym fiatem trasę rajdu Monte Carlo, udowadniając, że nawet taki samochód może poradzić sobie w trudnych warunkach. W ubiegłym roku Zasada wraz z innymi ikonami polskiej motoryzacji m.in. Longinem Bielakiem, Rafałem Sonikiem i Kajetanem Kajetanowiczem, wziął udział w Wielkiej Wyprawie Maluchów do Monte Carlo. Projekt ten to największa charytatywna impreza motoryzacyjna, której celem było zebranie środków na pomoc dzieciom - ofiarom wypadków drogowych. W wyprawie weźmie również udział Robert Mucha, słynny rajdowiec, który wraz z Zasadą i innymi zawodnikami pobił rekord świata w jeździe długodystansowej fiatem 125 w 1973 r.
Wyjazd do Monte Cassino jest organizowany przez Fundację im. Ewy i Sobiesława Zasady "Szerokiej Drogi" oraz stowarzyszenie 126 Evolution. 94-letni Sobiesław Zasada jest jednym z najsłynniejszych kierowców rajdowych, ekonomistą i przedsiębiorcą. W mistrzostwach Europy w rajdach trzykrotnie zdobył złote medale i również trzykrotnie – medale srebrne. Był też ośmiokrotnym rajdowym mistrzem Polski, zwycięzcą 148 rajdów samochodowych. Poniżej dalsza część artykułu.
Zdobycie Monte Cassino otworzyło aliantom drogę na Rzym
Bitwa pod Monte Cassino, nazywana także „bitwą o Rzym”, trwała od 17 stycznia do 19 maja 1944 r. i składała się z czterech bojów pomiędzy wojskami alianckimi a Niemcami w rejonie klasztoru na Monte Cassino. Bitwa uznawana jest za jedną z najbardziej zaciętych w okresie II wojny światowej. W szeregach aliantów walczyli Amerykanie, Brytyjczycy, Nowozelandczycy, Hindusi, Francuzi oraz 2. Korpus Polski pod dowództwem gen. Władysława Andersa.
18 maja 1944 r. po niezwykle zaciętych walkach żołnierze 2. Korpusu Polskiego zdobyli wzgórze Monte Cassino wraz ze znajdującym się nad nim klasztorem benedyktynów. W bitwie zginęło 923 polskich żołnierzy, 2931 zostało rannych, a 345 uznano za zaginionych. Kilka dni po zdobyciu Monte Cassino wojska alianckie przełamały linię Gustawa na całym pasie natarcia. 4 czerwca 1944 r. do Rzymu wkroczyły oddziały amerykańskie.