Matura 2022: polski rozszerzony. Co trzeba było napisać w interpretacji porównawczej wierszy?
Maturzyści, którzy na maturze 2022 z języka polskiego na poziomie rozszerzonym wybrali drugi temat dotyczący interpretacji porównawczej wiersza zastanawiają się, czy dobrze napisali swoją pracę. Czy dokonali prawidłowej interpretacji porównawczej i wyciągnęli właściwe wnioski? Do jakich dodatkowych utworów należało się odwołać w pracy na maturze z polskiego na poziomie rozszerzonym? Odpowiedzi na te pytania przygotował nasz ekspert - nauczyciel języka polskiego. Zobaczcie poniżej, jak powinna wyglądać prawidłowa interpretacja wierszy Kazimierza Przerwy-Tetmajera “Godzina tworzenia” oraz Tadeusza Różewicza “Próbowałem sobie przypomnieć…”.
Zobacz także, jak należało napisać pracę na temat numer 1: Matura 2022: polski rozszerzony odpowiedzi. To trzeba było napisać w rozprawce na podstawie tekstu "Doświadczenie historyczne w zapisie literackim"
Interpretacja porównawcza wierszy z matury 2022 z języka polskiego na poziomie rozszerzonym
Temat 2. Dokonaj interpretacji porównawczej podanych utworów. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 300 wyrazów
Kazimierz Przerwa-Tetmajer w “Godzinie tworzenia” oraz Tadeusz Różewicz w “Próbowałem sobie przypomnieć…” mają charakter autotematyczny i podejmują temat procesu tworzenia (poezji).
“Godzina tworzenia”
Podmiot liryczny (poeta) zwraca się do godziny, podczas której tworzy poezję (liryka zwrotu do adresata); jest podekscytowany, czuje się wyjątkowo, uniesiony, radosny.
Czas tworzenia to czas czarodziejski (funkcja powtórzeń), a więc pełen wspaniałych myśli, czas magiczny, czas poszukiwań. Podmiot liryczny nazywa go najpiękniejszym czasem w życiu. Metafora rozkwitającej róży! Proces tworzenia jako proces dokończony (rozsłoni).Forma wiersza i konteksty: typowo młodopolski sposób obrazowania: rola epitetów, metafor, elementy konwencji impresjonistycznej i symbolistycznej. Kontekst - artysta w modernizmie, koncepcja modernistycznej sztuki i ich związek z wierszem.
“Próbowałem sobie przypomnieć…”
Podmiot liryczny podobnie jak w wierszu Tetmajera to poeta. Sytuacja liryczna jest jednak inna: monolog, rozmowa z samym sobą, perspektywa wspomnienia.
Czas tworzenia inaczej niż w wierszu Tetmajera dzieli się na czas tworzenia w głowie (umyśle, wyobraźni) i czas przelewania myśli i uczuć na papier. To czas, w którym brak spokoju, czas nerwowego oczekiwania. Metafora nocy i wyciągania “z ciemnej głębiny”. Proces tworzenia jako proces niedokończony. Wiersz nie ujrzał światła dziennego (nie został napisany).Forma wiersza: proste, krótkie zdania (próba odtworzenia przeszłości), funkcja kontrastu (np. dzień-noc, ciemna głębina - płaska rzeczywistość), sugestywne metafory (gasnący w świetle dnia wiersz, który ukrywa się w sobie).
Matura 2022. Inne utwory do interpretacji wierszy
Inne utwory: np. “Wybudowałem pomnik” (Horacy), “Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony” (Kochanowski), “Ars poetica?” Cz. Miłosz. Uwaga! Podstawą funkcjonalnego kontekstu jest związek przytoczonego utworu z zadanymi do interpretacji. Kontekst powinien pogłębiać odczytywanie tekstu!
Matura 2022: interpretacja porównawcza wierszy - wnioski
Wnioski: Oba wiersze dotyczą procesu tworzenia (poezji). Czas ten ukazany jest jako tajemniczy, mistyczny. Artyści zwracają jednak uwagę na różne aspekty tworzenia, które łączy jednak osoba twórcy odczuwającego wyjątkowość chwili.