Matematyka na maturze – największa bolączka maturzystów
Matura z matematyki od lat budzi ogromne emocje wśród uczniów. Dla wielu to najtrudniejszy egzamin i prawdziwa zmora ostatnich miesięcy nauki w szkole średniej. Co roku to właśnie z tego przedmiotu najwięcej osób nie zdaje matury, a poprawka w sierpniu pełna jest zestresowanych uczniów, którzy walczą o możliwość zdobycia świadectwa dojrzałości.
Dlaczego matematyka sprawia tyle problemów?
Przyczyn trudności z maturą z matematyki jest wiele. Jednym z głównych problemów jest sposób nauczania – często oparty na schematach i sztywnych regułach, a nie na zrozumieniu zagadnień. Wielu uczniów uczy się rozwiązywania zadań na pamięć, zamiast faktycznie rozumieć, jak działa matematyka. W efekcie, gdy na egzaminie pojawia się zadanie w nieco innej formie niż na lekcji, wpadają w panikę.
Zobacz: Zmiany na maturze 2025. Na to rozwiązanie czekały tysiące zdających. Wszystko jasne
Kolejnym problemem jest stres. Matematyka jako przedmiot ścisły wymaga logicznego myślenia i precyzji, a presja egzaminu często paraliżuje uczniów. Nawet ci, którzy dobrze opanowali materiał, mogą mieć problemy z jego wykorzystaniem pod wpływem ogromnego napięcia.
Matura z matematyki do likwidacji? Już ponad 20 tysięcy podpisów pod petycją
Temat jako pierwsi poruszyli dziennikarze Radia ESKA. Jak zauważyli, zdaniem autorki petycji matura z matematyki nie powinna być obowiązkowa, ponieważ powoduje nadmierny stres i obciążenie psychiczne u uczniów. W ciągu zaledwie kilku tygodni pod petycją podpisało się ponad 20 tysięcy osób. Autorka argumentuje, że silny stres związany z egzaminem sprawia, iż wielu uczniom nie udaje się uzyskać satysfakcjonujących wyników, przez co muszą rezygnować ze swoich marzeń i planów zawodowych.
– Jako psycholog i matka uczennicy szkoły średniej uważam, że nie każdy uczeń ma predyspozycje do nauki matematyki na poziomie maturalnym. Jej obligatoryjność powoduje ogromne napięcie i stres, który negatywnie wpływa na zdrowie psychiczne młodzieży – pisze w petycji.
Wielu uczniów podkreśla, że zmuszanie ich do nauki nielubianego przedmiotu powoduje frustrację i niepotrzebny stres.
– Młodzież zamiast skupić się na tym, co lubi i co przyda im się w przyszłości, jest zmuszona do uczenia się czegoś, czego nie znosi – czytamy w petycji.
Nowa koncepcja matury – uczniowie powinni mieć wybór?
Autorka petycji proponuje alternatywne rozwiązanie. Obowiązkowe na maturze powinny pozostać język polski i język obcy, natomiast trzeci przedmiot powinien być wybierany indywidualnie przez ucznia. Mógłby to być dowolny przedmiot z katalogu maturalnego, np. matematyka, fizyka, chemia, geografia, biologia, historia czy inne.
Podkreśla również, że pełnoletni uczniowie mają prawo do podejmowania wielu poważnych decyzji, takich jak głosowanie, kupowanie alkoholu czy papierosów, a jednak nie mogą wybrać przedmiotu, który zdają jako obowiązkowy na maturze.
Problem leży w systemie edukacji?
Petycja nawiązuje także do raportów NIK, które wskazują, że przyczyną niskiej zdawalności matury z matematyki jest wadliwy system nauczania. Podkreśla także wyniki badań OECD, według których polscy uczniowie należą do najbardziej zestresowanych w Europie.
Czy Ministerstwo Edukacji zdecyduje się na zmiany? Sprawa budzi wiele emocji i może wywołać gorącą debatę na temat przyszłości matury w Polsce. Szczegóły petycji można znaleźć TUTAJ.