Nowacka do absolwentów o pytaniach maturalnych: nie wierzcie w fejki

i

Autor: PIOTR GRZYBOWSKI / SUPER EXPRESS, MAREK KUDELSKI / SUPER EXPRESS

niedługo wszystko będzie jasne

MEN wprowadza zmiany w maturze i nie tylko. Uczniowie nie będą zadowoleni

2024-08-01 18:39

MEN szykuje zmiany w egzaminach ósmoklasistów i maturzystów. Przekazano, że do konsultacji publicznych i uzgodnień trafił już projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Konsultacje mają zakończyć się 26 sierpnia. Jakie zmiany proponuje MEN? Szczegóły podajemy poniżej!

Do 26 sierpnia MEN konsultuje propozycje zmian m.in. na maturze

Wśród najistotniejszych MEN wskazało przedłużenie na dwa kolejne lata szkolne - 2024/2025 i 2025/2026 - odstąpienia od warunku uzyskania 30 proc. punktów możliwych do uzyskania z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym. W wyniku tej zmiany - zaznaczono - konieczne będzie dostosowanie obowiązujących przepisów przejściowych dotyczących egzaminu maturalnego.

Kolejną propozycją jest wprowadzenie funkcji egzaminatora-weryfikatora (egzaminatora drugiego sprawdzania) i operatora pracowni informatycznej, jako osób biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów (także w przypadku egzaminu zawodowego). Obecnie egzaminatorzy-weryfikatorzy funkcjonują jako "zwykli" egzaminatorzy i tak też są wynagradzani.

Jeśli chodzi o operatora pracowni informatycznej, uzasadniono, że byłby on odpowiedzialny za przygotowanie pracowni komputerowej do przeprowadzenia części pisemnej i części praktycznej (dokumentacja przy komputerze) egzaminu zawodowego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminu maturalnego z informatyki

Projekt noweli zakłada też doprezycowanie przepisu dotyczącego przystępowania przez absolwentów oddziałów dwujęzycznych do egzaminu maturalnego z przedmiotu dodatkowego (z tego języka obcego nowożytnego na poziomie dwujęzycznym, którego uczyli się w szkole lub oddziale dwujęzycznym) oraz możliwość wniesienia na salę egzaminacyjną urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację monitorującą stan zdrowia zdającego.

Zaproponowano także wprowadzenie możliwości przeprowadzenia egzaminów zawodowych z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania oraz sprawdzania egzaminów zawodowych także w części praktycznej z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych.

Zmiany MEN dotyczą również podręczników

Wskazano, że chodzi m.in. o wyłączenie z procesu dopuszczenia podręczników typu repetycyjnego (repetytoriów). Ich celem jest powtarzanie i utrwalanie treści nauczania, z ukierunkowaniem na wykonywanie zadań typu egzaminacyjnego.

Zgodnie z projektem, miałby też zostać wprowadzony wymóg graficznego oznaczenia w podręcznikach treści wykraczających poza zakres ustalony w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla danych zajęć na danym etapie edukacyjnym. Wyjaśniono, że zmiana ma na celu ułatwienie uczniom korzystania – uczenia się z pomocą podręcznika przez wskazanie, które treści w podręczniku są ponadprogramowe.

Resort chce też wprowadzić obowiązek zapewnienia cyfrowych wersji podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego. Chodzi też o możliwość uwzględnienia w kolejnych niezmienionych wydaniach podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego do 31 grudnia 2025 r. zmian w pisowni, wynikających z Komunikatu Rady Języka Polskiego przy prezydium Polskiej Akademii Nauk z 10 maja 2024 r., które będą obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.

 Projektowane zmiany dotyczą też m.in. uzyskiwania dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub dyplomu zawodowego w zawodach nauczanych na poziomie technika przez osoby, które posiadają różne dokumenty potwierdzające kwalifikacje, dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników oraz stworzenia systemu informatycznego wspierającego udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Emilia Dankwa prawo jazdy zrobi jeszcze przed maturą!

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki