Pierwsze posiedzenie Rady Naukowo-Technicznej ds. Budowy Metra w Krakowie
W Krakowie po raz pierwszy zebrała się Rada Naukowo-Techniczna ds. Budowy Metra. W trakcie posiedzenia prezydent Aleksander Miszalski wręczył akty powołania członkom rady. Z kolei jej przewodniczący prof. Andrzej Szarata zaproponował, by członkowie rady zostali przypisani do zespołów zadaniowych, zajmujących się poszczególnymi aspektami budowy metra.
Pierwsze posiedzenie rady miało charakter organizacyjny. Przewodniczący prof. Andrzej Szarata zaproponował powołanie wewnętrznych zespołów zadaniowych. Zespoły tematyczne będą się zajmować konkretnymi rozwiązaniami, których zastosowanie będzie niezbędne podczas inwestycji. Członkowie rady wskazali najistotniejsze zagadnienia, nad którymi rada będzie pracować. Wśród nich na początek wyróżniono kilka obszarów, m.in. uwarunkowania geologiczne, technologie budowy, bezpieczeństwo eksploatacji, kwestię taboru. Jednym z ważnych poruszanych elementów było zagadnienie zachowania i bezpieczeństwa dziedzictwa kulturowego - informuje krakowski magistrat.
Kto zapłaci za metro w Krakowie? W budżecie państwa nie ma środków na ten cel
Koszt budowy pierwszej linii metra w Krakowie jest szacowany na 13,5 mld zł. Kraków nie ma takich środków, zwłaszcza że już teraz jest mocno zadłużony. Pod Wawelem nikt nie ukrywa, że stolica Małopolski liczy na wsparcie budżetu centralnego przy realizacji tak kosztownej inwestycji. Tymczasem w projekcie budżetu kraju na 2025 rok nie przewidziano żadnych pieniędzy na budowę metra w Krakowie. Powody wyjaśnił przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację posła Rafała Komarewicza.
Na wstępie podkreślić należy, że dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego (JST) ze środków krajowych budżetu państwa odbywa się na wniosek właściwego dysponenta części budżetowej, w omawianym przypadku Wojewody Małopolskiego. (...) Informuję, że dotychczas Wojewoda Małopolski nie wystąpił do Ministra Finansów o środki na budowę metra w Krakowie - napisał w odpowiedzi na interpelację Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.