Tramwaj Tango Lajkonik pozytywnie przeszedł testy, które polegały m.in. na dokładnym sprawdzeniu systemów napędu, hamowania oraz układów elektrycznych. Pojazd przeszedł też niezbędne badania i uzyskał homologację, a to oznacza, że już wkrótce trafi do regularnego ruchu pasażerskiego.
Nowe tramwaje dla Krakowa
Chodzi o pierwszy z 50 nowych tramwajów zamówionych przez krakowskie MPK. Drugi wagon z tej dostawy jest już w Krakowie i przechodzi testy. Kolejne wagony są przygotowywane w fabryce Stadlera w Siedlcach. Całe zamówienie to efekt umów podpisanych w 2018 roku.
Wszystkie nowe niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 metra i szerokość 2,4 m. Całkowita pojemność pojazdu to 227 osób, w tym liczba miejsc siedzących 80. Tramwaje zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. W każdym z pojazdów znajdzie się platforma dla niepełnosprawnych, porty USB oraz gniazdka elektryczne.
Dwa tramwaje z tej dostawy będą jako pierwsze w Krakowie wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości).
Stadler wyprodukuje też kolejne niskopodłogowe tramwaje - w kwietniu podpisano umowę na 35 wagonów, a ich dostawa jest zaplanowana na lata 2022-2023. To oznacza, że do stolicy Małopolski trafi 85 nowych tramwajów, co pozwoli na wycofanie wyeksploatowanych akwariów i wiedeńców, które są zmorą krakowian.