Pierwszy z trzech nowych mostów kolejowych w Krakowie został oddany do użytku. PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły odbiory techniczne, a przeprawą pojechały już pierwsze pociągi regionalne. Cała inwestycja ma zostać zrealizowana do końca 2021 roku.
Polecany artykuł:
Pierwszy z nowych mostów kolejowych w Krakowie zapewni sprawne podróże regionalne, aglomeracyjne i dalekobieżne. Przeprawa nad Wisłą ma 234 metry długości i niemal 9 metrów szerokości. Składa się z trzech łukowych przęseł, z których najwyższe wznosi się na 18 metrów. Most waży około 8 tysięcy ton, a pociągi mogą nim jechać nawet 100 kilometrów na godzinę.
Wieczorem 29 maja składy kursujące linią średnicową z Krakowa Głównego do Krakowa Płaszowa pojechały już przez nowy most kolejowy nad Wisłą.
Ogromna inwestycja kolejowa w Krakowie
W ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem powstają dwa nowe przystanki - Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej i Kraków Złocień. Powstają dodatkowe dwa tory dla pociągów aglomeracyjnych, a pomiędzy Krakowem Płaszowem a Krakowem Bieżanowem jeden tor. W centrum miasta budowane są estakady i wiadukty.
Ważnym elementem są też nowe mosty na Wiśle.
- Inwestycje PKP PLK w Krakowie mają tak duży zakres, że można je porównać z budową nowej kolei. Nowe przystanki, mosty i estakady zwiększają możliwości podróży dla mieszkańców aglomeracji, Polski i pasażerów połączeń międzynarodowych. Kolej staje się bardziej dostępna - powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK.
Wykonawcy przystąpią teraz do rozbiórki starego mostu średnicowego. Zostanie on podzielony na fragmenty, które po renowacji będą wykorzystane ponownie na sieci kolejowej zarządzanej przez PLK. Po demontażu dotychczasowej konstrukcji, rozpocznie się budowa następnych dwóch przepraw. Na środkowej zmieszczą się dwa tory kolejowe. Na zachodniej będzie miejsce na jeden tor, a obok przewidziano kładkę pieszo-rowerową.