Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (S52)
W najbliższy czwartek (9 lipca) rozpocznie się jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w Małopolsce. Mowa o budowie trasy ekspresowej S52, czyli Północnej Obwodnicy Krakowa. 12,5-kilometrową trasę zrealizuje turecko-polskie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź za ponad 1,4 mld zł.
Budowa trasy napotykała na liczne komplikacje, do momentu, gdy w 2016 roku wpisano ją do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Dwa lata później podpisano umowę na realizację inwestycji, a 9 lipca 2020 rozpocznie się długo wyczekiwana budowa POK.
Dalsza część artykułu znajduje się pod poniższym wideo.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z trzema pasami ruchu w każdym kierunku, na którą będzie można wjechać poprzez węzły: Modlnica (dobudowane zostaną cztery łącznice), Zielonki, Węgrzce i Batowice. Trasa zostanie poprowadzona w trzech tunelach: pod rzeką Prądnik (długość 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (653 m) oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa (98 m). Powstanie 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych oraz 20 km dróg dojazdowych.
Nowy odcinek S52 połączy w jeden ciąg już istniejące fragmenty obwodnicy Krakowa. Połączy wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94) po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto.
Przejmie ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79 (ul. Opolska, Bora-Komorowskiego, al. Andersa). Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa ma się zakończyć w 2023 roku.