W Krakowie posypały się kary za łamanie uchwały krajobrazowej
Uchwała krajobrazowa w Krakowie weszła w życie 1 lipca 2020 roku. Przez dwa lata właściciele reklam byli jednak traktowani ulgowo. Do 1 lipca 2022 r. uchwała dawała im czas na dostosowanie istniejących reklam do obecnych zasad. W związku z tym, do tego czasu postępowania miały głównie charakter informujący i przypominający. Po 1 lipca zaczęły sypać się kary. Do tej pory prezydent Krakowa wydał osiem decyzji o nałożeniu kary za łamanie uchwały krajobrazowej, na łączną kwotę 524 974,10 złotych. W jednym z przypadków właściciel reklamy odwołał się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, jednak SKO podtrzymało decyzję prezydenta Krakowa o nałożeniu kary w wysokości prawie 27 tysięcy złotych. Chodziło o billboard o powierzchni 146,4 m2, umieszczony na budynku przy ul. Zwierzynieckiej. Przypomnijmy, że jednym ze skutków uchwały krajobrazowej było usunięcie gigantycznej reklamy na Galerii Krakowskiej, pod którą... bezdomni urządzili obozowisko.
Łamanie uchwały krajobrazowej. Kary finansowe to ostateczność
Jak informuje krakowski magistrat, obecnie w toku jest blisko 700 spraw – czynności wyjaśniających i postępowań w sprawie ukarania – dotyczących tablic i urządzeń reklamowych. Zdecydowana większość z tej liczby to czynności wyjaśniające, które najczęściej okazują się skuteczne i w takiej sytuacji nie jest wszczynane postępowanie. Tylko w małej części przypadków dochodzi do wszczęcia postępowania zmierzającego do ukarania. Na bieżąco udzielana jest też informacja telefoniczna i e-mailowa. Prowadzona jest korespondencja z jednostkami wewnętrznymi i zewnętrznymi dotycząca różnego typu zgłoszeń i pytań związanych z reklamami oraz uchwałą krajobrazową.