16-kilometrowy odcinek dwupasmowej Zakopianki zbudowano pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Przebiega w nowym śladzie. Trasa pozwoli na ominięcie dwóch miejscowości: Klikuszowej i Nowego Targu. W sezonie turystycznym bardzo często tworzą się tam korki. Po otwarciu tego odcinka Zakopianka między Krakowem a Nowym Targiem będzie dwujezdniowa i dwupasmowa.
"Będzie przyjemniejszy powrót z wakacji". Tych i wielu kolejnych
Termin oddania tej inwestycji do użytku nie jest przypadkowy: ostatni weekend wakacji. To dobra wiadomość dla turystów - zwraca uwagę minister infrastruktury.
- Bardzo to przyspieszy ruch, będą mniejsze korki, będzie przyjemniejszy powrót z wakacji, a także zachęta dla tych wszystkich, którzy planują sezon jesienno-zimowy i wyprawę do stolicy Tatr i innych miejscowości w naszych pięknych górach - zapowiada Dariusz Klimczak, minister infrastruktury
Nowa droga między Rdzawką a Nowym Targiem nie będzie drogą ekspresową klasy S, lecz drogą klasy GP, czyli główną ruchu przyspieszonego. Maksymalna dozwolona prędkość będzie tu wynosiła do 100 km/h. Przez trudny, górski teren będą tu ostrzejsze niż na drogach ekspresowych zakręty i bardziej strome zjazdy i podjazdy. Na odcinku będą także zlokalizowane przystanki autobusowe.
- Między Rdzawką a Nowym Targiem powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad, z których 12 ma długość ponad 100 m.
- Najdłuższa estakada, która ma 687 m długości, powstała nad miejscowością Lasek - w najwyższym miejscu jezdnia biegnie tam na wysokości 24 m nad ziemią.
- Kolejna estakada ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu.
Dalszy ciąg artykułu pod galerią: Zakopianka zalana! Ogromna ulewa nad Podhalem
W okolicy węzła Obidowa trasa przebiega na wysokości 800 m n.p.m. i jest to obecnie najwyżej położona budowa drogi krajowej w Polsce. Po oddaniu nowej Zakopianki kierowcom, będzie to jedna z najwyżej położonych dróg zarządzanych przez GDDKiA w woj. małopolskim.
Polecany artykuł:
Na ostatnim odcinku Zakopianki, czyli od Nowego Targu do Zakopanego kontynuowane są prace projektowe. Według krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad będzie to przebudowa istniejącego odcinka drogowego, czyli zmodernizowana zostanie obecna trasa, tak żeby poprawić bezpieczeństwo i poprawić przepustowość. Prace budowlane na tym odcinku są planowane na rok 2028.