Wszystko dzięki nowo otwartemu Laboratorium Inżynierii Ruchu Kolejowego. Pomieszczenie składa się z kilku stanowisk, które są wiernym odzwierciedleniem stanowiska prawdziwego dyżurnego ruchu kolejowego.
Polecany artykuł:
- Pierwszy monitor pokazuje nam rozkład jazdy, z którego korzystamy. Drugi monitor łączność ze wszystkimi stacjami. Trzeci monitor ukazuje schemat, z którego korzystamy przy sterowaniu ruchem kolejowym, a monitor na górze to jest taki schematyczny obraz tego co dzieje się na stacji - mówi jeden ze studentów kierunku "transport" Bartłomiej Błażejowski.
Czytaj też: Chcesz dobrze zarabiać? Sprawdź TOP 5 zawodów, w których zrobisz karierę bez wyższego wykształcenia
PKP PLK przyznaje, że brakuje specjalistów którzy są przeszkoleni z obsługi sprzętu do kierowania ruchem kolejowym. Brakuje też osób z wiedzą jak sobie radzić w trudnych sytuacjach.
- Możemy zasymulować na przykład awarię lokomotywy. Możemy symulować to, że pociąg zatrzyma się między węzłami i trzeba coś zrobić bo blokuje tor dla pozostałych. Możemy prowadzić pociąg, mówiąc skrajnie, nawet na czołowe zderzenie czyli przeciwny tor - mówi Dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej Andrzej Szarata.
Na specjalizacji "drogi kolejowe" Wydziału Inżynierii Lądowej PK jest obecnie 30 studentów i studentek.
Posłuchaj naszego materiału: