Rozwiązanie stosunku pracy
Nie w każdym przypadku rozwiązanie stosunku pracy związane jest z decyzją podjętą przez pracownika. Może zdarzyć się, iż właściciel przedsiębiorstwa ogłosi jego upadłość. Wówczas miejsce ma rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn, które nie dotyczą pracowników.
Z założenia Kodeks Pracy chroni pracownika etatowego przed zwolnieniem. W sytuacji kiedy pracodawca zatrudnia co najmniej 20 pracowników i ogłosi likwidację firmy, zastosowanie mogą znaleźć przepisy ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Takie same przepisy mogą być zastosowane również przy rozwiązywaniu umowy za porozumieniem stron.
Co ważne, w przypadku likwidacji przedsiębiorstwa, przestaje również obowiązywać specjalna ochrona przed zwolnieniem, która dotyczy kobiet ciężarnych oraz osób znajdujących się w okresie przedemerytalnych.
Prawa pracownika
Pracownik, który został zwolniony z firmy w wyniku ogłoszenia jej upadłości, posiada swoje prawa. Może on otrzymać dodatek wyrównawczy, wypłacany w przypadku wypowiedzenia dotychczasowych warunków pracy. Z tego przywileju mogą skorzystać osoby, które zostały objęte ochroną przed wypowiedzeniem. Do takiej grupy zaliczają się:
- kobiety w ciąży,
- osoby, którym brakuje nie więcej niż 4 lata do nabycia praw emerytalnych.
Zwolnienie z pracy w wyniku likwidacji firmy, wiąże się również dla pracodawcy z obowiązkiem wypłacenia pracownikowi odprawy. Kwota odprawy została uzależniona od stażu pracy w przedsiębiorstwie. Nie może ona jednak przekraczać 15-krotności płacy minimalnej.
Praca jest nieodłącznym elementem życia każdej osoby, a jej utrata może stanowić poważny problem. Dlatego po likwidacji firmy, warto jak najszybciej zajrzeć w oferty pracy, znajdujące się na przykład na portalu pracuj.pl, by móc kontynuować karierę zawodową. Pomóc może w tym świadectwo pracy. Wystawienie przed pracodawcę takiego dokumentu, może w znaczący sposób ułatwić znalezienie nowej posady. Dodatkowo zostanie tam wprost wskazana przyczyna rozwiązania stosunku pracy.
Utrata pracy w wyniku upadku firmy nie jest prostym doświadczeniem. Warto jednak pamiętać, że również w takim przypadku przysługują pracownikowi pewne przywileje, które może wyegzekwować od pracodawcy.
Artykuł Sponsorowany