Prezentacja odnowionego autobusu

W PRL-u każdy o nich marzył, do Krakowa trafiły używane. Kultowe scanie wyremontowane przez MPK

2024-07-26 8:33

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie zaprezentowało odnowioną scanię CR111M. Takie pojazdy jeździły pod stolicy Małopolski na początku lat 90. Nie były to jednak nowe modele, lecz odkupione od Szwedów używane maszyny. Mimo, że miały już wówczas ponad 20 lat, w Polsce uchodziły za nowoczesne.

MPK Kraków pokazało odnowioną scanię CR111M

Odrestaurowana scania CR111M w czwartek, 25 lipca została zaprezentowana przez krakowskie MPK. Ten konkretny model został wyprodukowany w 1978 roku i był użytkowany przez jednego z operatorów realizujących przewozy dla Storstockholms Lokaltrafik do początku lat 90. XX w. Następnie został odsprzedany prywatnemu użytkownikowi, który przez kilka lat eksploatował go jako ruchome kino. W ostatnich latach pozyskało go szwedzkie stowarzyszenie miłośników historycznych pojazdów, które ponownie go uruchomiło.

- Autobusy szwedzkiego producenta Scania są dobrze znane krakowskim pasażerom. Przez wiele lat MPK SA w Krakowie eksploatowało je na wielu liniach. Stacjonowały głównie w zajezdni Płaszów, gdzie przez pewien czas były jedyną marką eksploatowanych autobusów. Warto podkreślić, że kolekcja historycznych pojazdów komunikacji miejskiej należąca do MPK SA w Krakowie, to efekt ponad trzydziestoletniej pracy wielu pracowników i miłośników krakowskich autobusów i tramwajów. Jest to obecnie największa i najciekawsza taka kolekcja w Polsce. Staranność i dbałość o szczegóły podczas renowacji sprawiają, że praca poświęcona na odtworzenie jest doceniana przez wielu odbiorców. Efektem są zamówienia z innych miast na wykonanie podobnych prac. MPK SA remontowało historyczne pojazdy nie tylko dla polskich odbiorców z Gdańska, Poznania czy Wrocławia, ale także zagranicznych - z niemieckich, francuskich oraz szwedzkich miast - informuje krakowskie MPK. Poniżej dalsza część artykułu.

Autobusy Scania 111 zostały sprowadzone do Krakowa w latach 1991-92. Pod Wawel trafiło ponad 50 tego typu maszyn. Nie były one jednak nowe, lecz używane. Wcześniej, w latach PRL-u stanowiły obiekt pożądania operatorów publicznej komunikacji. Po Krakowie jeździły autobusy z ponad 20-letnią historią, które pomimo swojego wieku i tak uchodziły za nowoczesne.

- Posiadały automatyczną skrzynię biegów oraz fotokomórki przy drzwiach. Jednym z mankamentów tych pojazdów był brak otwieranych okien - pisze KMK Kraków. W Krakowie ostatnie scanie 111 wycofano z ruchu w 1998 r.

Sonda
Często podróżujesz komunikacją miejską?
Kraków: karmienie słoni w Krakowskim Ogrodzie Zoologicznym

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki