Każda szkoda komunikacyjna wiąże się z dużym stresem i koniecznością załatwienia wielu formalności. Jeśli na drodze dojdzie do niegroźnej kolizji, kierowca powinien pamiętać o opanowaniu emocji i przygotowaniu kilku informacji, które ułatwią cały proces ubiegania się o odszkodowanie. Przede wszystkim należy zebrać dane kontaktowe uczestników zdarzenia oraz spisać oświadczenie z danymi dotyczącymi kolizji. Warto wykonać również kilka zdjęć - to znacząco pomoże nam w udowodnieniu przebiegu zdarzenia.
Jeżeli jednak doszło do wypadku, w którym ucierpieli ludzie - na miejsce z pewnością zostanie wezwana policja. O takim fakcie należy poinformować ubezpieczyciela, który wystąpi do funkcjonariuszy o notatkę dotyczącą zdarzenia drogowego.
Prawa poszkodowanego i obowiązki ubezpieczyciela
Po wystąpieniu szkody komunikacyjnej należy wystąpić do ubezpieczyciela - najlepiej przesłać zgłoszenie przez internet lub skontaktować się telefonicznie. W tym miejscu warto pamiętać o prawach poszkodowanego i obowiązkach ubezpieczyciela. W zdecydowanej większości mamy bowiem prawo do otrzymania pojazdu zastępczego - zbliżonego klasą do tego, którym jeździliśmy na co dzień.
Dodatkowo mamy prawo do PEŁNEJ informacji o odszkodowaniu - zarówno jeżeli chodzi o sposób ustalenia wysokości rekompensaty, kalkulacji kosztów oraz o zastosowanych potrąceniach. Bardzo często dochodzi bowiem do sytuacji, w której przedsiębiorstwa ubezpieczeniowe celowo zaniżają wypłaty. O tym, jak temu zapobiegać przeczytasz w dalszej części artykułu.
Warto pamiętać, że likwidacja szkody według polskich przepisów powinna zostać zakończona w przeciągu 30 dni od dnia zgłoszenia, w wyjątkowych przypadkach termin ten może zostać wydłużony do 90 dni. Jeżeli sposób działania ubezpieczyciela budzi nasze wątpliwości lub zastrzeżenia mamy prawo do złożenia reklamacji.
Sposób naprawienia szkody
Zgodnie z kodeksem cywilnym, "naprawienie szkody powinno nastąpić według wyboru poszkodowanego". Istnieją dwa sposoby uzyskania odszkodowania:
- metoda kosztorysowa - rzeczoznawca ocenia szkody na podstawie których ubezpieczyciel wylicza odszkodowanie, które następnie wypłaca na konto poszkodowanego lub w gotówce
- metoda bezgotówkowa lub fakturowa - poszkodowany wybiera zakład, w którym pojazd zostanie naprawiony; po przeprowadzonej likwidacji szkód ubezpieczyciel rozlicza się bezpośrednio z zakładem.
Jeżeli w wyniku zdarzenia drogowego pojazd utraci wartość handlową, mamy prawo do dodatkowych świadczeń.
Zaniżanie odszkodowań to powszechna praktyka
Niestety, ubezpieczyciele bardzo często celowo zaniżają wartość odszkodowań - im mniej pieniędzy wypłacą, tym więcej zyskają. Taka biznesowa praktyka jest powszechna, ale według polskich sądów, a przede wszystkim poszkodowanych - niedopuszczalna. Wątpliwości budzą nieoryginalne części na podstawie których wyliczana jest wysokość świadczenia, czy brak możliwości uzyskania pieniędzy w ramach szkody całkowitej (gdy zniszczeniu ulegnie cały samochód).
Mimo rosnących cen składek na OC, wciąż spotykamy się z ukrytymi oszustwami, a ubezpieczyciele bazują na niewiedzy poszkodowanych. Dlatego warto wiedzieć, jakie mamy prawa i jak nie dać się oszukać.
Jak wywalczyć wysokie odszkodowanie?
Pomimo powyższych problemów jest możliwość walki o wyższe, a właściwie - należne odszkodowanie. W tym celu warto udać się do specjalistów, którzy pomogą nam odpowiednio zająć się walką o przysługującą nam rekompensatę. Istnieją kancelarie odszkodowawcze takie jak Kancelaria Citi, składające się z profesjonalistów w tym zakresie.
Grupa prawników, radców prawnych, a także specjalistów ds. likwidacji szkód z bogatą wiedzą i doświadczeniem to gwarancja należytego przeprowadzania procesu likwidacji szkody, a także uzyskania odpowiednio wysokiego odszkodowania. Zespół specjalistów z Kancelarii Citi zapewni fachową pomoc na każdym etapie procesu.
Więcej informacji znajdziesz tutaj - Kancelaria Citi, Strzelców 14/1U, Kraków
Artykuł Sponsorowany