Jak tłumaczy Piotr Hamarnik, dopiero po skierowaniu ruchu pociągów na nową, dobudowaną część wiaduktu, co nastąpiło w lipcu, można było przeprowadzić gruntowną analizę stanu starszej, XIX-wiecznej części obiektu.Na stan obiektu miał wpływ fakt, że w pierwotnej wersji służył jako most, a nie wiadukt. Fundamenty są posadowione bardzo głęboko, na belkach. Obecnie wiadomo, że te belki nie spełniają już wymaganych parametrów - podkreśla Hamarnik.
Ekspertyza naukowa przygotowana kilkanaście lat temu, przed inwestycją, zakładała że renowacja wiaduktu będzie wystarczająca. Teraz, po dokładnych badaniach, ten sam autor rekomenduje już wzmocnienie fundamentów. Wiadukt z ulicy Grzegórzeckiej jest wpisany do rejestru zabytków dlatego wszystkie decyzje związane z jego przebudową lub ewentualnym wyburzeniem muszą być konsultowane z konserwatorem zabytków.
Monika Bogdanowska małopolski wojewódzki konserwator zabytków nie zgadza się na wyburzenie obiektu. Rozbiórka obiektu wpisanego do rejestru zabytków możliwa jest po jego wykreśleniu z rejestru - mówi Monika Bogdanowska. Żeby tak się stało, muszą być konkretne podstawy, a decyzję wydaje wtedy Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.