Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Kiedy powstanie?
Od połowy marca trwały konsultacje w sprawie stworzenia w Krakowie Strefy Czystego Transportu. Do przewodniczącego Rady Miasta trafił właśnie raport podsumowujący konsultacje w tej sprawie. Termin wejścia w życie strefy został ustalony na dzień 1 czerwca 2024 roku. Początkowo zasady rządzące strefą będą jednak dotyczyć wyłącznie pojazdów zarejestrowanych po 1 stycznia 2023 roku. W przypadku obecnie poruszających się po ulicach Krakowa pojazdów, zasady zaczną obowiązywać od 2026 roku. W Strefie Czystego Powietrza dopuszczony będzie wjazd pojazdów spełniających normy emisji spalin minimum „Euro 4” w przypadku silników benzynowych oraz „Euro 6” w przypadku silników diesla. Z zasad Strefy Czystego Transportu będą wyłączone pojazdy historyczne, specjalne (kampery, bankowozy, food trucki czy karawany) oraz pojazdy należące do seniorów w wieku 70+.
Najważniejsze ustalenia dotyczące powstania Strefy Czystego Transportu w Krakowie, uzgodnione w trakcie konsultacji:
- nowy termin wprowadzenia zasad obowiązywania SCT – 1 czerwca 2024 r., będą one dotyczyły pojazdów zarejestrowanych po 1 stycznia 2023 r.;
- zamiast pierwotnie zakładanych sześciu etapów wdrożenia – mniej etapów i początkowo łagodniejsze traktowanie już poruszających się po mieście pojazdów;
- I etap będzie dotyczył wyłącznie pojazdów nowo rejestrowanych od 2023 r. Założenie jest takie, że w przypadku obecnie poruszających się po ulicach Krakowa pojazdów, zasady zaczną obowiązywać od 2026 r.;
- dopuszczony wjazd pojazdów minimum „Euro 4” w przypadku silników benzynowych oraz „Euro 6” w przypadku silników diesla;
- objęcie bezterminowym wyłączeniem pojazdów osób starszych – w wieku 70+;
- pojazdy posiadające odpowiednie oznakowanie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, będą zwolnione z obostrzeń obowiązujących w SCT;
- bezterminowy wjazd do strefy dla pojazdów historycznych oraz pojazdów specjalnych (m.in. kampery, bankowozy, food trucki czy karawany);
- wykorzystanie systemu cyfrowej rejestracji wjazdu oraz kontroli – wcześniej planowane jest przygotowanie bazy danych o pojazdach dopuszczonych do wjazdu, tak aby korzystały z niej służby porządkowe
Ostatecznie o powstaniu strefy zdecydują radni. W pierwszym etapie Strefa Czystego Powietrza ma objąć obszar tzw. II obwodnicy Krakowa, a więc teren od Alej Trzech Wieszczów do al. Powstańców Śląskich.
– Przekazaliśmy dzisiaj przewodniczącemu Rady Miasta Krakowa raport z konsultacji społecznych dotyczących projektu Strefy Czystego Transportu. Szczególnie mocno wybrzmiały w nich dwa wnioski: jest powszechna zgoda na to, że należy zrobić kolejny krok w zakresie poprawy jakości powietrza, ale jest także oczekiwanie, by wprowadzenie nowych zasad było poprzedzone odpowiednio długim okresem przygotowawczym. Dlatego proponujemy, aby uchwała określała termin wejścia w życie strefy na dzień 1 czerwca 2024 roku, czyli mniej więcej za dwa lata od dzisiaj – poinformował zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej Andrzej Kulig
ZOBACZ: DPS-y pod lupą po skandalu w Jordanowie. "Kontrole w nocy i w dni wolne od pracy"