Epidemia koronawirusa wymusza na samorządzie szereg trudnych decyzji. Jedną z nich jest rezygnacja w tym sezonie z uruchomienia roweru miejskiego współfinansowanego z miejskiej kasy. W rozpisanym przez Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu przetargu złożona oferta przekraczała kwotę zaplanowaną na uruchomienie systemu.
CZYTAJ TEŻ: Co zrobić, żeby okulary w maseczce nie parowały?
- Na tę chwilę, w związku z ryzykiem utrzymania ograniczeń w przemieszczaniu się, nie planuje się kolejnego postępowania przetargowego - wyjaśnia Michał Koronowski z Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie. - Nie bez znaczenia jest także fakt, że sytuacja związana z epidemią w Polsce spowodowała znaczny spadek dochodów m.in. z tytułu sprzedaży biletów w transporcie zbiorowym. Zaoszczędzone środki pozwolą przynajmniej w części pokryć spadek dochodów miasta.
Przypomnijmy, że do pojazdów transportu zbiorowego może teraz wejść znacznie mniej pasażerów. Ich dokładną liczbę określa połowa miejsc siedzących w autobusie lub tramwaju. Olsztyn, jako jedno z niewielu polskich miast, utrzymał standardowy rozkład jazdy. Niektóre trasy obsługują autobusy większe niż dotychczas.
Dzięki temu ZDZiT w Olsztynie uniknął sytuacji przepełnionych pojazdów i konieczności wypraszania z nich pasażerów, aby kontynuować bezpieczną jazdę.
Brak funkcjonowania Olsztyńskiego Roweru Miejskiego w tym roku w formule, jaką dobrze znamy, nie musi oznaczać, że usługa w ogóle nie pojawi się na ulicach stolicy Warmii i Mazur. Możliwe jest bowiem jej komercyjne uruchomienie, bez finansowego udziału samorządu.
- Wówczas dana firma sama ustala cennik i regulamin - wyjaśnia Michał Koronowski. - To od operatora zależy wówczas, czy przykładowo pierwsze 30-minut wypożyczenie roweru będzie bezpłatne. Różnić może się również cena za minutę korzystania z usługi. Na podobnej zasadzie działa chociażby system hulajnóg w wielu polskich miastach.
W poprzednim roku liczba wypożyczeń pojazdów Olsztyńskiego Roweru Miejskiego wyniosła 220 137. Użytkownicy przejechali blisko 546,5 tys. km. Poza tym znacząco wzrosła liczba zarejestrowanych w systemie (w 2019 roku - 24 884 osób, w 2018 roku - 10 071).
Czytaj Super Express bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie Super Express - KLIKNIJ TUTAJ!