Wydłużenie drogi ekspresowej S5. Przebudowa ma nie nie tylko skomunikować trzy duże miasta, czyli Wrocław, Poznań i Bydgoszcz, ale również Gdańsk, poprzez autostradę A1. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pracuje obecnie nad wydłużeniem S5 do Ostródy i dalej przez Olsztyn na Mazury.
W ten sposób powstanie nowy szlak komunikacyjny łączący cztery województwa, tj. warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, wielkopolskie i dolnośląskie. W układzie docelowym droga ekspresowa S5, poprzez swój zasięg i powiązanie z bazowymi elementami sieci drogowej kraju (autostrady A1, A2, A4 i A8), stanie się jednym z kluczowych ciągów komunikacyjnych.
- W połowie 2019 roku podjęliśmy prace nad przyszłym, możliwym przebiegiem S5 na odcinku Ostróda – autostrada A1. Jesteśmy w trakcie opracowywania studium korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo przedstawiającego drogowe zamierzenie inwestycyjne - informuje GDDKiA
3 województwa, 14 powiatów i 53 gminy
Studium korytarzowe obejmuje pas drogowy o szerokości ok. 5 km, natomiast obszar ujęty w studium to powierzchnia ponad 8 tys. km² na terenie trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin. GDDKiA analizuje potencjalne przebiegi tras w relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętych ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.) z uwzględnieniem istniejącego planowanego zagospodarowania przestrzennego.
Przeprowadzone analizy interdyscyplinarne pozwalają wszechstronnie ocenić porównywane trasy drogowe, jak i zaproponować optymalny przebieg studiowanej trasy drogowej, która będzie przedmiotem szczegółowych analiz na kolejnych etapach przygotowania inwestycji.
Co z odcinkiem Ornowo - Wirwajdy?
O odcinku ekspresowym S5 pisaliśmy już w "Olsztyn Eska Info" pod koniec 2019 roku. - Otworzyliśmy oferty w przetargu na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy - mówił wtedy Karol Głębocki z olsztyńskiego ośrodka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ten 5-kilometrowy odcinek drogi jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16, a jednocześnie stanowi pierwszy etap budowy drogi ekspresowej S5 na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
Realizacją tego zadania zainteresowanych jest ośmiu wykonawców. Podpisanie umowy planowane jest na maj 2020 roku. - Pracujemy nad połączeniem drogą ekspresową S5 autostrady A1 z drogą ekspresową S7. W lipcu 2020 roku gotowe będzie studium korytarzowe dla odcinka Nowe Marzy (A1) – Ostróda (S7) - wymieniał Karol Głębocki.
Polecany artykuł:
Budowa odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16, która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz - Ostróda i stanowić będzie element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn – Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko.