Dworzec Główny w Olsztynie, czyli niekończąca się opowieść
Dworzec Główny w Olsztynie to obok remontu stadionu i hali przy al. Piłsudskiego oraz recepcie na wypędzenie dzików z miasta, jeden z tematów, który w olsztyńskiej przestrzeni publicznej funkcjonuje od lat, ale finału sprawy nie widać.
Przypomnijmy, że w ostatnim rozstrzygnięciu Ministerstwo Kultury utrzymało w mocy postanowienie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Olsztynie, aby nie wpisywać budynku do rejestru zabytków.
O wpis zaciekle i od wielu lat zabiegali olsztyńscy społecznicy. Trzy lata temu trzy stowarzyszenia: SARP, Forum Rozwoju Olsztyna oraz Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków złożyły wniosek o wpisanie Dworca Głównego do rejestru. Taki wpis uchroniłby budynek przed rozbiórką. Teraz, choć społecznicy mają prawo do odwołania od decyzji ministerstwa, zapowiadają, że tego nie zrobią.
- Prace nad projektem nowego Dworca Głównego w Olsztynie, są finalizowane - zapewnia Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP S.A. - Projektant został wybrany w przetargu w sierpniu ubiegłego roku. Koncepcja programowo przestrzenna została już przez Polskie Koleje Państwowe zaakceptowana, a obecnie pracujemy nad dokumentacją projektową. Cały projekt z wizualizacjami nowego dworca chcielibyśmy zaprezentować mieszkańcom w czerwcu, jeszcze przed wakacjami - deklaruje.
Rewolucja na dworcach w Olsztynie?
Rozmowy między właścicielami dworców: kolejowego i autobusowego toczą się od pewnego czasu. W maju 2020 roku kolejarze przekazali partnerowi, spółce Retail Provider projekt zagospodarowania terenu PKP S.A., który objęty jest inwestycją.
Właściciel dworca autobusowego w Olsztynie również chce wyburzyć swój dworzec i zbudować nowy, wraz z galerią handlową. Wspólna koncepcja zagospodarowania terenu PKP i Retail Provider jest konieczna, by inwestycja mogła ruszyć.
PKP deklaruje, że dworzec kolejowy w Olsztynie gotowy będzie gotowy już za dwa lata. PKP S.A., właściciel dworca kolejowego, jak i firma Retail Provider, która zawiaduje dworcem autobusowym wystąpiły z wnioskiem o zgodę na przeprowadzenie prac rozbiórkowych obecnych budynków. Po wyburzeniu obsługa pasażerów ma odbywać się w budynku tymczasowym.