Historia lotniska w Szymanach. Latało tu Luftwaffe
Historia lotniska w Szymanach sięga XX-lecia międzywojennego, kiedy to wycięto około 100 hektarów mazurskiego lasu, aby utworzyć tymczasowe lotnisko na wypadek wojny. W pierwszych miesiącach II wojny światowej z lotniska korzystało niemieckie Luftwaffe, a następnie służyło głównie do szkoleń. Po zakończeni wojny, lotnisko popadło w zapomnienie.
W latach 50. XX wieku Szymany były jedynie zapasowym lotniskiem I Pułku Lotnictwa Myśliwskiego z Mińska Mazowieckiego, ale dopiero w drugiej połowie lat 70. doczekało się wybudowania wieży kontroli lotów, a także budynków portu lotniczego oraz zaplecza technicznego.
Po zmianie ustroju wydawało się, że lotnisko zostanie stracone, jednak w 1996 r. decyzją wojewody warmińsko-mazurskiego, powołano spółkę z.o.o. Porty Lotnicze Mazury-Szczytno. W tym samy roku, 2 czerwca, na lotnisku w Szymanach, pierwszy raz wylądował samolot Polskich Linii Lotniczych LOT – ATR72 z pasażerami na pokładzie, wykonując przez jakiś czas jedynie okazjonalne loty. Lotnisko w tym statusie funkcjonowało do 2004 roku, obsługując głównie loty czarterowe i GA.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Piramidy, konkurs krzyku i kwatera Hitlera. Tego nie wiedziałeś o Mazurach! [GALERIA]
Szymany, czyli jedno z 15. największych lotnisk w Polsce
Od tamtego czasu lotnisko w Szymanach stale się rozwija i dołączyło do grona 15 największych portów lotniczych w Polsce. Siatka połączeń rozrosła się m. in. o Monachium, Londyn Luton, Londyn Stansted, Oslo, Dortmund, Lwów, Kolonię, Bremę i Burgas, a liczba pasażerów korzystających z portu lotniczego rosła znacznie szybciej niż planowano. W ciągu ostatnich 5 lat, Port Lotniczy Olsztyn-Mazury współpracował m.in. z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, Wizz Air, Ryanair, Adria Airways, Bulgarian Air oraz Small Planet.
Obecnie lotnisko Olsztyn-Mazury obsługuje operacje lotnicze różnego typu, m.in: loty pasażerskie, loty czarterowe, loty medyczne, loty wojskowe, loty biznesowe, loty General Aviation, loty szkoleniowe, a w przyszłości również obsługę operacji lotniczych cargo. Odgrywa też ważną rolę w obronności kraju. Szacuje się, że w przeciągu pierwszych czterech lat funkcjonowania lotniska, wygenerowało ono ok. 83,5 mln złotych przychodu pośredniego dla regionu Warmii i Mazur.
ZOBACZ: Wybierz najpiękniej rozświetlone miasto w Polsce! Do wygrania sprzęt o wartości 200 tys. złotych. Kliknij tutaj!
Mówi Tomasz Kądziołka, prezes zarządu Warmia i Mazury Sp. z o.o. zarządzającej Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury w Szymanach:
Patrząc na tempo rozwoju Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury, trudno uwierzyć, że przez pięć lat powstała tak bogata i prężna infrastruktura będąca komunikacyjnym sercem regionu. Wierzymy też, że mimo epidemii i jej skutków dla biznesu i turystyki, lotnisko nie będzie potrzebowało respiratora, aby przetrwać ten trudny dla branży czas.