Alarm bombowy w Olsztynie - Dworzec Główny

i

Autor: Andrzej Brzozowski Dworzec Główny w Olsztynie.

Modernizacja stacji Olsztyn Główny. Zmiany zapowiadano kilkadziesiąt lat

2021-11-16 10:52

Stacja Olsztyn Główny zostanie zmodernizowana w części pasażerskiej i towarowej. Podpisano w tej sprawie umowę. W jej ramach zostanie zbudowany tunel do dzielnicy Zatorze. Inwestycja była zapowiadana od kilkudziesięciu lat.

Obecny przy podpisaniu umowy wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel poinformował, że na stacji Olsztyn Główny zostaną m.in. zmodernizowane perony tak, "by nie trzeba było wsiadając do pociągu pokonywać stopni". - Na peronach będzie nowa antypoślizgowa nawierzchnia z naprowadzaniem dla osób niedowidzących i niewidomych, zostaną zamontowane windy i ruchome schody - wyliczył Bittel. Oprócz udogodnień dla pasażerów mają zostać zmodernizowane tory i linia trakcyjna. Ma być też zainstalowany nowy system kierowania ruchem i ma zostać zbudowana nowa nastawnia, nowy ma być też system informacji pasażerskiej. - Wykonawca ma 30 miesięcy na zrealizowanie robót, ich koszt netto wynosi 382 mln zł, z czego 120 mln to środki z programu Polska Wschodnia, pozostała część to pieniądze z budżetu państwa - poinformował Bittel.

W umowie zawarto możliwość rozszerzenia zakresu prac, których koszt może wzrosnąć do 470 milionów złotych. Wówczas m.in. zostanie wyremontowanych więcej torów, niż obejmuje to podpisana umowa. Jednym z najważniejszych punktów podpisanej umowy jest budowa podziemnego tunelu, który połączy dworzec Olsztyn Główny z dzielnicą Zatorze.

Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel powiedział, że wychowywał się w tej dzielnicy Olsztyna i już jako dziecko "słyszał, że takie przejście ma być zbudowane". - Czekano na to od lat, wreszcie się to spełnia - powiedział. W podobnym tonie wypowiadał się wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki, który podkreślał, że "wreszcie nie trzeba będzie na Zatorze pokonywać dodatkowych odległości, ponieważ ta dzielnica nie ma połączenia z dworcem".

Wykonawca, firma Torpol, na realizację inwestycji ma 30 miesięcy. Podpisana w poniedziałek umowa nie obejmuje remontu hali dworcowej. Ta w Olsztynie jest obecnie w opłakanym stanie. PKP chce zburzyć istniejący budynek i zbudować nowy, czemu sprzeciwiają się m.in. środowiska architektów i regionalistów, którzy argumentują, że modernistyczna bryła jest świetnym przykładem budownictwa użytkowego. Wiceminister Bittel wyraził nadzieję, że również budynek dworca zostanie wkrótce zmodernizowany.

Sonda
Czy lubisz podróżować pociągami?
Sedno Sprawy - Maciej Wąsik

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki