Zmiany na kolei. Co na Warmii i Mazurach?
Zmiany w funkcjonowaniu pociągów w woj. warmińsko-mazurskim! Ma być szybciej, ale od kiedy? Informację o zmianach w naszym regionie przekazał Centralny Port Komunikacyjny. W woj. warmińsko-mazurskim w ramach inwestycji CPK planowany jest nowy 74-kilometrowy odcinek linii nr 29, biegnącej z Giżycka przez Orzysz i Pisz (dalej przez Łomżę do Ostrołęki). Linia ta stanowi fragment zupełnie nowego korytarza kolejowego łączącego - najkrótszą trasą - serce Mazur z Warszawą i CPK.
– Nowa linia kolejowa łącząca Giżycko, Orzysz i Pisz z centralną częścią kraju w znaczący sposób zwiększy dostępność transportową Mazur. Szacujemy, że pociągi z Warszawy do Giżycka będą mogły dojechać o połowę szybciej niż obecnie – mówi Michał Jasiak, koordynator ds. projektów kolejowych CPK.
Z Olsztyna i Mazur szybciej do Warszawy
Poprawić ma się też połączenie z Warszawą dwóch największych miast woj. warmińsko-mazurskiego, czyli Olsztyna i Elbląga. Stanie się dzięki dalszej modernizacji istniejących linii nr 9 i 216, a także dzięki budowie na terenie Mazowsza nowej linii nr 20 (Warszawa Choszczówka – Kątne k. Nasielska).
Zaprezentowana podczas konsultacji wersja trasowania zakłada, że możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Warszawy do:
- Olsztyna 1 godz. 40 min. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 40 min.)
- Elbląga 2 godz. 20 min. (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz.)
- Giżycka - 2 godz. 25 min. (zamiast obecnych 4 godz. 30 min.).
Co więcej, dzięki inwestycjom CPK na Warmii i Mazurach, 76 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Warmii i Mazur.
Polecany artykuł:
Centralny Port Komunikacyjny - co to jest?
Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe. Część kolejowa Programu CPK zakłada budowę 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.
Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.
W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa - CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 roku.