Nowe tramwaje tureckiej firmy Durmazlar wyruszyły na ulice Olsztyna. Pojazdy od poniedziałku, 14 czerwca, wożą olsztyńskich pasażerów. - Pierwsze dwa tramwaje z Turcji przeszły u nas zarówno proces homologacji, jak i odbiorów technicznych i są już dopuszczone do ruchu. Nowoczesny transport to na pewno przyszłość i szansa na przezwyciężenie problemów transportowych miast. My już inwestujemy w takie rozwiązania - mówił prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.
Umowa na budowę nowych tramwajów dla Olsztyna została podpisana w połowie lipca 2018 roku. Pojazdy Durmazlara na bazie Panoramy, która właśnie wyjechała torowisko stolicy Warmii i Mazur, wożą pasażerów w tureckich miastach Stambuł, Samsun czy Koçaeli. Olsztyński kontrakt to debiut firmy na europejskim rynku.
- Większość standardów, które funkcjonują w już dobrze znanych tramwajach Tramino zostały zachowane także w tych Panoramach - mówi Andrzej Karwowski, kierownik ratuszowej jednostki odpowiedzialnej za inwestycję. - Z ciekawostek, zmniejszyliśmy liczbę akumulatorów na rzecz specjalnego kondensatora, który wspomaga ruszanie. Dzięki temu te pojazdy zużywają mniej energii.
Polecany artykuł:
Pojazdy produkowane dla Olsztyna są niskopodłogowe i dwukierunkowe. Są dłuższe od Solarisów Tramino - mają 32,5 metra długości, tak jak obecne 2,5 metra szerokości oraz mieszczą 208 pasażerów, z czego 38 na miejscach siedzących (do tego cztery składane). Drzwi za kabinami motorniczego są jednoskrzydłowe, natomiast pozostałe cztery pary - dwuskrzydłowe, jak w obecnie użytkowanych przez nas pojazdach.
- Nowe tramwaje wykorzystujemy na już istniejących liniach - mówi Jerzy Roman, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. - Dzięki nim możemy też po niemal sześcioletniej eksploatacji tramwajów Tramino zrobić im gruntowny, gwarancyjny przegląd bez uszczerbku dla codziennego funkcjonowania sieci.
Polecany artykuł:
Transport tramwajów z kraju nad Bosforem to ogromne, logistyczne wyzwanie. Aby dotrzeć do Olsztyna, pojazdy podróżują drogą morską i lądową m.in. przez Włochy, Austrię i Niemcy. Taki wybór trasy jest konieczny ze względu na rozmiary ładunku, jaki znajduje się na specjalistycznej lawecie. Czas dostawy pojazdu to aż dwa tygodnie. Tramwaje można wieźć jedynie w nocy.
W tej chwili do Olsztyna dotarło pięć z 12 zamówionych tramwajów Durmazlara. Kolejny powinien dojechać w weekend.