Senior z powiatu działdowskiego oszukany
- We wtorek (16 czerwca) nieznany sprawca, dzwoniąc z zastrzeżonego numeru telefonu na numer stacjonarny, należący do mieszkańca powiatu działdowskiego, oszukał go, podając się za policjanta, a następnie namówił mężczyznę do udziału w „akcji policyjnej” polegającej na prowokacji wymierzonej w przestępców ujawniających dane bankowe - sierż.szt. Justyna Nowicka, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Działdowie
Aby osiągnąć swój cel, namówił seniora do założenia konta internetowego w banku, w którym senior posiadał już rachunek bankowy, a następnie po uzyskaniu loginu dostał się na konto mężczyzny, z którego dokonał przelewu pieniędzy. Pokrzywdzony stracił ponad 160 tys. zł.
To kolejna modyfikacja działań przestępców posługujących się tzw. „metodą na policjanta”. W tym przypadku sprawca podając się za policjanta, wmówił swojej ofierze, że prowadzi prowokację policyjną wymierzoną przeciwko oszustom kradnącym bankowe dane dostępowe, uzyskując w ten sposób dane do konta osoby pokrzywdzonej.
Polecany artykuł:
Policja ostrzega przed oszustami
Policja prosi o zachowanie szczególnych środków ostrożności, zwłaszcza w przypadku korzystania z usług bankowości internetowej i mobilnej. Pamiętajmy, oszuści są bezwzględni i zrobią wszystko aby osiągnąć swój cel.
Wykorzystają do tego zaufanie innych osób do policjantów, czy przedstawicieli innych instytucji. Nie ma dla nich znaczenia wiek, sytuacja rodzinna, poziom życia i stan zdrowia osób, które atakują. W swojej chciwości nie cofną się przed „wyczyszczeniem kont” swoich ofiar do zera.
Dlatego zwracajmy uwagę na to, jakie dane i komu udostępniamy. Często podpisując zgody handlowe czy akceptując regulaminy, niepotrzebnie wyrażamy zgodę na udostępniane naszych danych innym podmiotom i instytucjom.
Dane osobowe, to bardzo cenny „towar”, szczególnie dla oszustów, którzy chętnie skorzystają z okazji pozyskania naszych danych i skorzystania z nich w celu np. zaciągnięcia pożyczki czy kredytu.
Starajmy się nie udostępniać zbyt pochopnie swoich danych poprzez formularze internetowe oraz telefonicznie. Weryfikujmy to, czy osoby które się z nami kontaktują, są rzeczywiście przedstawicielami instytucji, o których mówią.