Początek prac na budowie drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo - Wirwajdy [ZDJĘCIA]

2020-07-30 16:04

Rozpoczęły się prace ziemne na budowie odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy. Zgodnie z umową nowa droga powstanie w terminie 31 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. Kontrakt o wartości 204 mln zł realizuje firma Budimex. Zadaniem wykonawcy jest budowa drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo - Wirwajdy o długości ok. 5 km.

Co zostanie zrobione w ramach kontraktu?

W ramach zadania przewidziana jest budowa dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy. Ponadto przebudowane zostaną drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z drogą S5. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt.

Inwestycja jest realizowana w systemie „Projektuj i buduj”, gdyż wykonawca zadania ma możliwość optymalizacji rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym i wykonawczym.

Korzystając z tej możliwości, wykonawca planuje zmienić konstrukcję dwóch wiaduktów drogowych oraz dwóch przejść dla zwierząt dużych, bez zmiany ich lokalizacji. W oparciu o decyzję ZRID, którą otrzymaliśmy w grudniu 2019 r. wykonawca rozpoczął już roboty ziemne.

- Obecnie trwają prace związane z odhumusowaniem dróg serwisowych w rejonie przecięcia nowoprojektowanej drogi S5 z drogą krajową nr 16 w miejscowości Wirwajdy. W dalszej kolejności odhumusowywane będą pozostałe drogi serwisowe oraz trasa główna. Na przełomie lipca i sierpnia planowane są przebudowy kolizji teletechnicznych i elektroenergetycznych w rejonie Wirwajd - mówi Karol Głębocki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.

Pierwszy krok do połączenia A1 z S7

Budowa odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16, która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7).

Stanowić będzie element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko.

Studium korytarzowe

13 października 2015 roku połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zanim przejdziemy do realizacji odcinka S5 pomiędzy drogami A1 i S7 (o długości około 85 km) należy przeprowadzić prace przygotowawcze.

Rozpoczęliśmy od studium korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo przedstawiającego drogowe zamierzenie inwestycyjne.

Prace są już na ukończeniu. Wykonane do tej pory wstępne analizy potwierdzają potrzebę przedłużenia ekspresowej „piątki”. Obszar objęty studium korytarzowym obejmuje teren trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin o powierzchni przeszło 8 tys. km².

Warmia czy Mazury. Gdzie leży to miasto?

Pytanie 1 z 10
Olsztyn leży na...
Ruszyła misja na marsa. Łazik ma znaleźć ślady życia

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki