Z Warszawy na Mazury pociągiem w dwie godziny? Dzięki CPK będzie to możliwe

i

Autor: Shutterstock Podpisany kontrakt dotyczy 140-kilometrowego odcinka z Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka.

Z Warszawy na Mazury pociągiem w dwie godziny? Dzięki CPK będzie to możliwe

2021-08-10 6:00

Czeka nas kolejowa rewolucja na północnym wschodzie Polski. Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności dla budowy odcinka Ostrołęka-Łomża-Giżycko. Będzie on częścią tzw. szprychy nr 3, która poprowadzi przez trzy województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko-mazurskie.

Przygotowania do inwestycji CPK nabierają tempa. To już kolejna umowa na studium wykonalności w ramach programu kolejowego CPK. Podpisany kontrakt dotyczy tym razem 140-kilometrowego odcinka z Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka. Jest to kluczowy fragment tzw. szprychy nr 3, czyli jednej z 10 planowanych tras kolejowych CPK.

Powrót kolei

Pasażerowie mogą już zacierać ręce. Dzięki budowie tego odcinka do sieci pasażerskich połączeń dalekobieżnych włączone zostaną m.in. Łomża, Kolno i Orzysz. Ponad 60-tysięczna Łomża to dziś jedno z największych miast w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej, a mieszkańcy czekają na nią od 30 lat. W Kolnie jest kolei nie ma w ogóle. A do Orzysza dojeżdżają tylko pociągi towarowe i to tylko od strony Ełku.

Po wybudowaniu szprychy nr 3 pociągi pasażerskie wrócą do Łomży, a czas przejazdu z Warszawy do tego miasta wyniesie 1 godz. 15 minut. Poprzez inwestycje CPK będziemy uzupełniać braki w sieci kolejowej – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Marcin Horała

i

Autor: CPK "Wynagrodzenie będę pobierał tylko w jednym resorcie" - powiedział Horała

Krótsze czasy przejazdów i wygodniejsza podróż

Planowane inwestycje to przede wszystkim skrócenie czasów przejazdu. I tak z Warszawy do Ostrołęki dojedziemy w godzinę, do Łomży w 1 godz. 15 min, do Kolna dojedziemy w półtorej godziny, do Pisza w 1 godz. 45 min, do Orzysza w 2 godz., a do Giżycka już w 2 godz. 15 min. Według planu pierwsza łopata na odcinku Ostrołęka – Łomża zostanie wbita w 2023 r. Zakończenie robót ma nastąpić, według harmonogramów, do końca 2027 r. Dla odcinka z Łomży do Giżycka zakładany w harmonogramie czas budowy to lata 2028-2031.

Pan Piotr z pod Warszawy (45 l.) jeździ co roku z rodziną i znajomymi na Mazury. Zazwyczaj żeglowanie rozpoczynają na Jeziorze Śniardwy i potem w górę płyną w kierunku Giżycka i Węgorzewa. – Teraz nasza podroż na mazury jest długa i męcząca. Linia kolejowa do Orzysza i Giżycka to dla nas bardzo dobra wiadomość. Zamiast kilku godzin jazdy samochodem będziemy mogli w dwie godziny dojechać wygodnie w samo serce naszych ukochanych Mazur – mówi pan Piotr. I dodaje: – I wreszcie nie będzie problemu z samochodem, nie będziemy musieli po niego wracać. Dopływając do Giżycka bezpośrednio będziemy mogli jechać pociągiem do domu.

Nowa linia kolejowa Ostrołęka-Łomża-Giżycko

i

Autor: CPK Nowa linia kolejowa Ostrołęka-Łomża-Giżycko.

1800 km nowych linii kolejowych

Dawno w Polsce nie budowano tylu kilometrów nowych linii kolejowych. Dzięki inwestycjom związanym z CPK na terenie województwa podlaskiego powstanie ok. 56 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 265 km zostanie zmodernizowanych. W ten sposób ponad milion mieszkańców województwa znajdzie się wtedy w zasięgu linii kolejowych. Dla województwa warmińsko-mazurskiego te liczby wynoszą odpowiednio: ok. 74 km, 208 km i 1,2 mln mieszkańców.

Wszystkie informacje dotyczące zakresu prac, przyjętych harmonogramów, zakładanych czasów przejazdów i korzyści dla pasażerów są dostępne dla zainteresowanych na stronie www.kolejnapolske.pl. Program kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Partnerem materiału jest CPK Sp. z o.o.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają