"Transport zbiorowy zamiast wspierania samochodozy" - przekazuje Marcelina Zawisza, posłanka Lewicy Razem z Opola. 1 lipca odbyła się konferencja prasowa na terenie centrum przesiadkowego Opole Wschodnie, oddanej niedawno inwestycji ratusza. Według narracji ekipy Lewicy, siatka autobusów obsługująca ten rejon jest niedopracowana, a wzrost cen biletów za zbiorkom w Opolu i jednoczesne "niskie opłaty za parkowanie" przyczyniają się do tworzenia korków i " samochodozy".
Zobacz też: Lewica wyśmiewa prezydenta Opola! Nowy stadion doczekał się mema
Kamila Jarońska z zarządu Razem Opolskie zwróciła uwagę, że centra przesiadkowe, które powstają w Opolu są w istocie "wielkimi parkingami". W przypadku Opola Wschodniego, cztery wiaty które obsługują tam autobusy, "stoją puste", a na powstanie tych gigantów wydano blisko 200 milionów złotych.
Z kolei Nathan Bryza, głos Młodych Razem, postulował, że w Opolu - wzorem Wrocławia - potrzebna jest darmowa komunikacja miejska dla uczniów - to rozwiązanie miałoby odciążyć rodzinny budżet, bo uczniowie dojeżdżają często z innych miejscowości np. PKS-ami, a później przesiadają się do - od niedawna droższego - MZK.
Nie przegap: Centrum Przesiadkowe Opole Główne. Zobacz WIDEO! Cztery piętra, na dachu SZPANERSKIE tarasy [WIDEO, ZDJĘCIA]
W trakcie konferencji zaproponowano też buspas na ul. Ozimskiej (jednej z głównych i najbardziej zakorkowanych ulic Opola), który miałby rozładować ruch samochodowy. Tak się jednak składa, że prezydent Arkadiusz Wiśniewski planuje tam stworzyć pas ze szpalerem drzew, rozdzielający drogę. Więcej o sprawie: Opole. Ozimska podzielona drzewami?! Zielony pas na środku drogi. Zdradzamy szczegóły inwestycji [ZDJĘCIA]
- [...] powiedzmy sobie szczerze, że miejsce drzew nie jest wśród samochodów, tylko przy chodnikach, na placach - mówiła Jarońska.
Ratusz odpowiada
Adam Leszczyński rzecznik UM w Opolu cytowany przez Radio Opole odpowiada na propozycję Lewicy i tłumaczy, że "budowa centrum przesiadkowego Opole Wschodnie była jedną z lepszych inwestycji". Według stanowiska ratusza, ulepszyła komunikację, a na dowód wymienia linie MZK, które obsługują ten rejon: 15, 11,28 i autobusy nocne N2.
- Ta budowa pozwoliła też na zmniejszenie napływów samochodów od strony osiedla Armii Krajowej do ścisłego centrum. W planach mamy także uruchomienie tego centrum dla autobusów komunikacji międzymiastowej. Jeśli chodzi o ceny komunikacji miejskiej, to prawda jest taka, że względem Wrocławia nasze ceny są konkurencyjne - wymienia.
Marcelina Zawisza wraz z Adrianem Zandbergiem zapowiedziała propozycję utworzenia państwowego funduszu wsparcia transportu publicznego. "Bierzmy przykład z Niemiec. Tam transport publiczny został dodatkowo dofinansowany, żeby ulżyć ludziom" - tłumaczy.