Google publikuje niesamowite dane. Jak się przemieszczamy w czasie epidemii? Gdzie bywamy częściej, a gdzie coraz rzadziej?
Na całym świecie trwa walka z pandemią COVID-19. Google publikuje, komentuje i uśrednia zanonimizowane dane pochodzące z naszych telefonów.
- W podejmowaniu ważnych decyzji mogą pomóc zbiorcze, zanonimizowane dane podobne do tych, których używamy w usługach takich jak Mapy Google. W odpowiedzi na prośby instytucji odpowiedzialnych za opiekę zdrowotną postanowiliśmy udostępnić te dane - czytamy komentarz Google.
Raporty na temat przemieszczania się mają na celu - jak tłumaczy firma - zobrazowanie zmian, jakie zaszły po wprowadzeniu obostrzeń dotyczących pandemii COVID-19. Śledzą one trendy dotyczące przemieszczania się w wybranym okresie według regionów geograficznych i różnych kategorii miejsc – takich jak obiekty handlowe i rekreacyjne, sklepy spożywcze i apteki, parki, stacje i przystanki oraz miejsca pracy i miejsca zamieszkania. Gdzie w pandemii COVID-19 bywamy częściej, a gdzie rzadziej?
Dane krajowe - Polska
Podsumowanie danych krajowych zaprezentowano z 6 kategoriach. W każdej z nich odnotowano różnicę, względem czasów "precovidowych" (dokładnie pięć tygodni od 3 stycznia do 6 lutego 2020 roku). Dane wyglądają następująco:
- Handel i rozrywka: - 42 proc. ruchu względem odniesienia. W tej grupie znalazły się takie miejsca jak: restauracje,kawiarnie, centra handlowe, parki rozrywki, muzea, biblioteki i kina
- Sklepy spożywcze i apteki: - 7 proc. ruchu względem odniesienia. W tej grupie znalazły się takie miejsca jak: sklepy spożywcze różnej wielkości,targowiska, drogerie i apteki,
- Parki: - 11 proc. ruchu względem odniesienia. W tej grupie znalazły się takie miejsca jak: parki narodowe,plaże publiczne, przystanie, wybiegi dla psów, skwery i publiczne ogrody,
- Stacje i przystanki: - 41 proc. ruchu względem odniesienia. W tej grupie znalazły się takie miejsca jak: stacje transportu publicznego (metra, przystanki autobusowe i stacje kolejowe),
- Miejsca pracy: - 21 proc. ruchu względem odniesienia. W tej grupie znalazły się trendy dot. przemieszczenia w i do miejsca pracy.
- Miejsca zamieszkania: +11 proc. ruchu względem odniesienia. W tej grupie znalazły się trendy dot. przemieszczania w miejscu zamieszkania.
Dane regionalne - województwo opolskie. Raport Google: Jak epidemia zmieniła trendy w przemieszczaniu się opolan?
Uśrednione dane z całego województwa wskazują na... zgoła inne tendencje od tych zauważalnych w skali kraju. Opolanie - średnio - tłumniej ruszyli do parków, ale niemal nie zrezygnowali ze sklepów spożywczych!
- Handel i rozrywka: -33 proc. ruchu względem odniesienia,
- Sklepy spożywcze i apteki: -2 proc. ruchu względem odniesienia,
- Parki: +2 proc. ruchu względem odniesienia,
- Stacje i przystanki: -18 proc. ruchu względem odniesienia,
- Miejsca pracy: -24 proc. ruchu względem odniesienia,
- Miejsca zamieszkania: +9 proc. ruchu względem odniesienia.
Co ciekawe, najmniejszą różnicę w decyzji o wybraniu się do sklepu widać... w samym Opolu! Różnica względem czasów "precovidowych" wyniosła zaledwie 1 procent spadkowy. Największa różnica w przypadku stolicy Opolszczyzny widać na przykładzie korzystania z komunikacji miejskiej: spadek wyniósł aż 41 procent.
Opolskie MZD zawracało uwagę na ten problem już w grudniu 2020 roku! Zobacz więcej: Opole. MZK liczy STRATY! Idą w MILIONY! "Zaufanie pasażerów trzeba odzyskać"
Ciekawie prezentuje się teżstatystyka powiatu strzeleckiego. Tam, różnica w dziale "Handlu i rozrywki" wyniosła aż 61 procent i jest to rekordowy odchył w województwie opolskim.