W związku z oświadczeniem Ministra Edukacji Dariusz Piontkowskiego i Premiera Mateusza Morawieckiego, głos zabrało już wiele samorządów. Swój, dokłada także Opole.
Czytaj Super Express bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie Super Express - KLIKNIJ tutaj!
Obecnie na terenie Opola funkcjonuje 5 żłobków publicznych. Jest w nich 468 miejsc:
1. Żłobek Nr 2 przy Pl. Teatralnym 3 – ( 60 miejsc)
grupa I – 28 dzieci,
grupa II – 32 dzieci.
2. Żłobka Nr 3 przy ul. Górnej 50 – ( 89 miejsc)
grupa I – 10 dzieci,
grupa II – 22 dzieci,
grupa III – 27 dzieci,
grupa IV – 30 dzieci.
3. Żłobka Nr 4 przy ul. N. Barlickiego 2 – ( 100 miejsc)
grupa I – 18 dzieci,
grupa II – 37 dzieci,
grupa III – 45 dzieci
4. Żłobka Nr 9 przy ul. Skautów Opolskich 6 – ( 93 miejsc)
grupa I – 25 dzieci,
grupa II – 34 dzieci,
grupa III – 34 dzieci.
5. Żłobka Pomnik Matki Polki przy ul. A. Dambonia 3 – (126 miejsc)
grupa I – 30 dzieci,
grupa II – 32 dzieci,
grupa III – 32 dzieci,
grupa IV – 32 dzieci.
Polecany artykuł:
Miasto przekonuje, że pomimo braku konkretnych wytycznych ze strony sanepidu, pewne działania przygotowujące do wznowienia zajęć zostały już wprowadzone.
Miasto zwróciło się do dyrektorów tych placówek z prośbą o przeanalizowanie możliwości zorganizowania opieki z uwzględnieniem „Wytycznych dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego”, sformułowanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia.
Polecany artykuł:
- czytamy w oficjalnym komunikacie. Tak też powstała specjalna lista problemów do rozwiązania. Bez nich, termin nie będzie oficjalnie podany.
Problemy do rozwiązania w Opolskich żłobkach i przedszkolach:
Lista jest wynikiem rozmów i dialogu pomiędzy m.in. miastem i dyrektorami placówek.
1. Organizacja pracy przedszkola:
- Brak informacji szczegółowej, na jakiej podstawie należy ograniczać liczebność grup, jaką odległość należy zachować, jaki metraż powinien być przewidziany na 1 dziecko (konieczne będą bardziej precyzyjne wytyczne);
- Na jakiej podstawie Przedszkole powinno przyjmować dzieci do placówki, mając na uwadze, iż liczba dzieci, których rodzice pracują w systemie ochrony zdrowia, służb mundurowych, handlu i przedsiębiorstwach produkcyjnych, realizujących zadania związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, może przewyższać liczbę możliwych do zapewnienia miejsc w danym oddziale/przedszkolu;
- Czy można będzie weryfikować faktyczną konieczność zapewnienia opieki dla rodziców nie mogących zapewnić dzieciom opieki z powody pracy: czy zgodnie z RODO można takie dane pozyskiwać (dane dotyczące miejsca pracy możemy wykorzystywać jedynie na potrzeby rekrutacji) – (konieczne będzie doprecyzowanie, jak wyselekcjonować grupę dzieci).
2. Kadra pedagogiczna i niepedagogiczna
- Istnieje realne zagrożenie, iż pracownicy w wieku 50+ oraz rodzice dzieci w wieku do lat 8, nie podejmą pracy z obawy o zdrowie i życie swoje i swoich bliskich – (do ustalenia ilu takich pracowników mają poszczególne przedszkola);
- Istnieje konieczność wypracowania systemu organizacji pracy, przy uwzględnieniu znacznych braków kadrowych – (czy to spowoduje konieczność ograniczenia liczby dzieci do opieki czy można brać pod uwagę możliwość oddelegowania pracowników z innych placówek).
3. Bezpieczeństwo i higiena pracy
- Przedszkola nie są zabezpieczone w środki ochrony osobistej. Zgodnie z Wytycznymi, zaopatrzenia pracowników w indywidualne środki ochrony osobistej: jednorazowe rękawiczki, maseczki, ewentualnie przyłbice, nieprzemakalne fartuchy z długim rękawem spoczywa na organie prowadzącym. W przypadku zakupów środków ochrony osobistej przez poszczególne przedszkola, istnieje realne zagrożenie dotyczące różnego ich standardu –(należałoby stworzyć szczegółowy wykaz z podziałem na ilość i rodzaj środków ochrony przypadającej na danego pracownika w zapotrzebowaniu dziennym).
- Brak procedur wewnętrznych związanych z bezpieczeństwem oraz postępowaniem na wypadek podejrzenia zakażenia. W przypadku tworzenia procedur wewnętrznych samodzielnie przez Przedszkola, istnieje znaczne ryzyko w wypracowaniu przez Dyrektorów przedszkoli różnych skrajnych standardów – (należy ustalić ogólne standardy dla wszystkich placówek).
- Brak przyporządkowania typu środków ochrony osobistej do rodzaju wykonywanej czynności przez pracownika przedszkola (nauczyciel, woźna, pomoc nauczyciela, kucharka itp.);
- Brak szczegółowych wytycznych w zakresie używania maseczek przez dzieci w trakcie pobytu w przedszkolu.