Na Program Kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego składa się prawie 1800 km nowych linii w całej Polsce, z czego przygotowania do budowy ponad 500 km już ruszyły lub rozpoczną się jeszcze w tym roku. To to w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK, których budowa zakończy się w 2034 r.
Program inwestycyjny CPK zakłada budowę sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godz.
Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:
- Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
- Ostrołęka – Łomża
- Trawniki – Krasnystaw – Zamość
- Łętownia – Rzeszów
- Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)
Dzięki nowym inwestycjom Płock zyska bezpośrednie połączenie kolejowe dużych prędkości z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Grudziądzem w województwie kujawsko-pomorskim, z odgałęzieniem do Włocławka, Torunia i Bydgoszczy. Przygotowania do budowy rozpoczną się już w przyszłym roku, a same roboty ruszą w 2023 r.
Z kolei znajdujące się w Programie Kolejowym linie nr 5 i 50 wejdą w skład ciągu nr 1 łączącego Warszawę i CPK z Północnym Mazowszem, Kujawami i Pomorzem. Po zakończeniu ich realizacji Płock i Grudziądz zostaną włączone do sieci połączeń dalekobieżnych, co oznacza m.in., że w 2029 roku dojedziemy z Płocka do Warszawy w 45 minut.
W całym województwie mazowieckim powstaną natomiast 344 km nowych linii kolejowych, a kolejne 654 km zostaną zmodernizowane.
W 2027 r. zakończy się budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, który będzie pełnił funkcję węzła przesiadkowego między Warszawą i Łodzią, integrując transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju.
Realizacji inwestycji w ramach Programu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego zakończy się w 2034 r. Do tego czasu w Polsce powstanie prawie 1800 km nowych linii, które utworzą 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
Artykuł sponsorowany