To co najmniej 2 godziny, a koleją jeszcze minimum pół godziny dłużej. Kolej jedzie przez Kutno i trzeba się przesiadać – tłumaczy Pani Janina. Dlatego jak słyszę, że dojadę z Warszawy do Płocka szybkim pociągiem w 50 minut, to już się cieszę. Szybciej będę u dzieci, a za te parę lat pewnie i wnuków - śmieje się.
Nowa linia, która dotrze póki co do Włocławka, to efekt ambitnych planów Centralnego Portu Komunikacyjnego, który odpowiada za budowę nie tylko nowego lotniska przesiadkowego dla Polski – Portu Solidarność, ale i linii kolejowych, w tym dla kolei dużych prędkości.
Pan Marek (65 lat), świeżo upieczony emeryt z Rybnicy, dzielnicy Włocławka, od kilku lat zwiedza Europę w dość osobliwy sposób. Wyszukuję tanie połączenia lotnicze, czasem to błędy systemu, czasem trafiają się okazje czy mega promocje na tanich liniach i tak sobie latam. Jak dotąd zwiedziłem ekspresowo już 17 miast, bo to podróże na 2, góra 3 dni. Za bilety lotnicze płacę często taniej niż za dojazd do Modlina czy na Okęcie w Warszawie, nie mówiąc już o czasie podroży. Do Warszawy jadę dwie i pół godziny busem, a potem lecę np. do Monachium godzinę i czterdzieści pięć minut. Paranoja – nie kryje rozczarowania pan Marek. O koncepcji budowy szybkiej kolei, która z Włocławka do Warszawy Centralnej pozwoli dojechać w godzinę i 10 minut usłyszał niedawno i bardzo ją popiera. Czekam na ten moment, trzeba dać ludziom nowe możliwości podróżowania. Połączyć nasze tereny z Warszawą szybką koleją jak przystało na XXI wiek.
Wyszogród to małe, lecz cenne historycznie miasteczko położone na wiślanej skarpie między Płockiem a Warszawą. Pan Piotr (27 lat) kilka lat temu ukończył technikum samochodowe w tutejszym Zespole Szkół im. Jana Śniadeckiego, ale miał problem ze znalezieniem pracy w niespełna 3-tysięcznej miejscowości.
Miałem wybór, Płock albo Warszawa. Nie chciałem wyprowadzać się na stałe z Wyszogrodu, tu mam całą rodzinę, dziewczynę, tu chciałbym zostać. Znalazłem pracę w Płocku i tak od kilku lat dojeżdżam autem 40 minut w jedną stronę. Gdybym miał wybór i tańszą opcję chętnie bym się przesiadł, szczególnie że ceny paliwa dają mocno po kieszeni – nie ukrywa pan Piotr, dla którego planowana nowa linia kolejowa - szprycha CPK nr 1 może być właśnie tą alternatywą. To właśnie po niej będą kursowały również pociągi Regio Express, które umożliwią szybkie przejazdy w krótszych relacjach, potrzebnych w codziennych dojazdach do pracy czy szkoły (np. Lipno-Włocławek, Wyszogród-Płock i Wyszogród-Warszawa). Podroż z Płocka do Wyszogrodu koleją nie powinna zająć więcej niż 15 - 20 minut.
Pierwszy, 120-kilometrowy odcinek tzw. CMK-Północ, czyli przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Kujaw i Trójmiasta jest obecnie w zaawansowanej fazie przygotowań studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
W tej chwili trwają prace studialne dla pięciu wariantów tego odcinka. Celem STEŚ jest opracowanie dla linii kolejowej CPK specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej wariantu inwestorskiego, czyli rekomendowanego przebiegu linii – tłumaczy pracownik CPK, zapraszając do udziału w trwających właśnie konsultacjach społecznych.
Spotkania z mieszkańcami każdej z gmin, przez teren których przechodzą warianty kolejowe CPK, ruszyły na początku października i potrwają do 24 listopada. Ich szczegółowy wykaz wraz z datami, godzinami i miejscami konsultacji można znaleźć na stronie CPK www.cpk.pl w zakładce /Dla Mieszkańców/ i /Konsultacje społeczne/. Warto wziąć w nich udział. Prócz prezentacji przebiegów linii, w trakcie spotkań mieszkańcy mogą sporo dowiedzieć się o planowanej inwestycji, jest szansa na uzyskanie odpowiedzi od ekspertów. Można też za pomocą ankiet zgłosić swoje uwagi i propozycję zmian.
Jak wynika z obowiązujących harmonogramów prace budowlane na linii węzeł CPK – Płock – Włocławek rozpoczną się w II kwartale 2028 roku, natomiast pierwsze, tak potrzebne mieszkańcom połączenia na tej trasie, zostaną uruchomione do końca 2032 roku.
Artykuł Sponsorowany
Partnerem materiału jest CPK