Rondo Kaponiera w całości zostało oddane do użytku na początku września. Teraz obiekt został poddany wizji lokalnej przez osoby niepełnosprawne. Chociaż na etapie projektowym pamiętano o tym, aby rondo było dla nich dostosowane, pewne detale da się wychwycić dopiero, gdy obiekt osoby niepełnosprawne mogą przetestować osobiście.
Niewygodne drzwi do windy i za nisko zawieszone umywalki
Już na poziomie 0 pojawił się problem dostępu do wind. Z uwagi na przepisy przeciwpożarowe oddzielone są one szklanymi drzwiami. Osobom niepełnosprawnym na wózkach trudno jest je jednak otworzyć.
- Ja mam z tym duży problem. Drzwi powinny być automatyczne, na przycisk lub rozsuwane.
- zwracała uwagę Agnieszka Kubicka z portalu Wózkowicze.pl.
- Oczywiście takie rozwiązanie rozważymy. Staraliśmy się zastosować większość możliwych udogodnień w warunkach, jakie tu zastaliśmy - zapewnił Janusz Borowczyk, koordynator projektu ronda Kaponiera.
Obecne podczas wizji lokalnej osoby na wózkach zgłaszały też problem zbyt nisko zawieszonych umywalek w toaletach, czy niezbyt wygodnej windy prowadzącej z peronu tramwajowego na poziom powierzchni komercyjnych.
Potrzebne ułatwienia dla niewidomych
Udogodnienia, które są najważniejsze dla niewidomych, to przede wszystkim linie naprowadzające oraz pola uwagi - na przystankach, przed schodami. Wizja lokalna oraz późniejsze konsultacje pozwoliły ustalić ich liczbę i lokalizację. Pojawią się wokół ronda na poziomie -1, będą też linie odprowadzające do poszczególnych wejść i wyjść.
- Nie każdy z tego korzysta, ale na przystanku idąc po takiej linii, mam pewność, że nie zejdę na bok i nie wpadnę pod tramwaj, więc ten element jest bardzo ważny, podobnie jak wypukłości ostrzegające o tym, że mamy przed sobą schody - wyjaśniał Stanisław Domański z Sekcji Krajowej Osób Niewidomych.
Wśród przewidzianych do wdrożenia rozwiązań jest też dodatkowe oznakowanie na poręczach - będą to opisy w alfabecie Braille'a mówiące o tym, w jakim kierunku dane wyjście prowadzi.
Tablice ITS pomogą także niewidomym
Na przystankach tramwajowych są już tablice ITS z komunikatami dźwiękowymi. Dodatkowo, na poziomie -1 i -2 zainstalowana zostanie też tablica tyflograficzna, dzięki której osoby niewidome i niedowidzące będą mogły się zapoznać z całym planem Kaponiery. Ma im to ułatwić orientację w tej niełatwej dla nich przestrzeni.
- Niewidomy porusza się za pomocą punktów orientacyjnych. Jako instruktor orientacji przestrzennej dla niewidomych uczę ich, jak dojść w dane miejsce bezpiecznie - mówiła Danuta Wójcik, Polski Związek Niewidomych, Okręg Wielkopolski. - W tym zakresie potrzebnych jest na Kaponierze kilka zmian. Niektóre miejsca trzeba dodatkowo zabudować, by osoby niewidome nie weszły przez przypadek na ulicę – dodała.
Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie zapowiadają, że wszystkie uwagi i spostrzeżenia zgłoszone podczas wizji lokalnej zostaną rozważone. Te możliwe do wdrożenia zostaną wprowadzone w życie najszybciej, jak to możliwe.
- Mamy już zabezpieczone środki na ten cel, wkrótce ogłosimy przetarg. Jak tylko wyłonimy wykonawcę, przystąpimy do realizacji - zapewnił Paweł Śledziejowski, prezes PIM.