PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. i Solaris Bus & Coach Sp. z.o.o. zgłosiły swoje oferty na dostawę autobusów wodorowych dla Konina - wynika z dokumentów przetargowych. Łącznie miejski przewoźnik chce kupić 10 nowych pojazdów. W piątek (27 września 2024 r.) pokazano oferty w przetargu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie.
Dwie firmy zgłosiły się do przetargu. Każda chce sprzedać 5 autobusów na wodór dla Konina
Jak wynika z dokumentów, w części dotyczącej dostawy pięciu autobusów 12-metrowych jedyną ofertę złożył PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. Spółka zaproponowała niecałe 18 mln zł. W drugiej części, dotyczącej dostawy pięciu autobusów 18-metrowych, jedyną ofertę złożył Solaris Bus & Coach Sp. z.o.o. Opiewa ona na niemal 24 mln zł.
Obie propozycje mieszczą się w budżetach założonych przez MZK Konin.
Polecany artykuł:
PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. to spółka wchodząca w skład grupy ZE PAK, która produkuje autobusy pod marką NesoBus. Pojazd tej marki był wcześniej testowany przez MZK Konin. PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. dostarczył je wcześniej m.in. do Chełmna i Gdańska.
Wodorowy pojazd Solaris Bus & Coach Sp. z.o.o. jeździ już po ulicach Konina. Poznańska spółka dostarczyła go MZK Konin w 2022 r. na zasadzie najmu długoterminowego. Solaris Urbino 12 hydrogen był pierwszym autobusem wodorowym jeżdżącym w komunikacji miejskiej w Polsce.
Zgodnie z zapisami przetargowymi pierwsze trzy krótsze autobusy powinny pojawić się w taborze MZK Konin jeszcze w tym roku, a dwa kolejne – do końca 2025 r. Pięć autobusów 18-metrowych ma zostać dostarczonych do końca czerwca 2026 roku.
Ciąg dalszy artykułu pod galerią: Tankowanie autobusu wodorowego na terenie ZEPAK w Koninie
Zakup 10 autobusów na wodór jest częścią większego projektu dotyczącego niskoemisyjnego transportu publicznego w regionie. W ramach niego powstaną jeszcze m.in.:
- nowa zajezdnia MZK Konin,
- węzeł przesiadkowy przy dworcu kolejowym,
- rozbudowany system inteligentnego zarządzania ruchem w mieście.
135 mln zł na ten cel zostanie przeznaczonych z unijnego Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, ponad 29 mln zł dołoży budżet państwa, a pozostałą kwotę sfinansują samorządy uczestniczące w projekcie. Jego łączna wartość to ponad 226 mln zł.